خبرهای داغ:
گزارش بسیج/ آنچه درباره بیماری وبا باید بدانیم؛

رعایت بهداشت فردی، مهمترین راه پیشگیری از بیماری وبا است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: مهمترین علامت بیماری وبا، اسهال حاد آبکی است و بهترین راه پیشگیری، رعایت بهداشت فردی، شستشوی دست ها پیش از غذا و پس از اجابت مزاج است. لذا بیماری وبا به راحتی قابل پیشگیری است.
کد خبر: ۹۴۴۱۷۱۴
|
۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

قزوین_صفر فیض اللهی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری بسیج، با اشاره به شیوع بیماری وبا بیان کرد: بیماری وبا از مهمترین بیماری های روده ای فصل گرم سال است که همه ساله در کشورهای مختلف شیوع پیدا می کنند و امسال متاسفانه هم در غرب و هم در شرق کشور به واسطه همسایگی با کشورهای عراق و پاکستان و شیوه این بیماری در این کشورها شاهد بروز بیماری وبا در یکی از استان های مرزی کشور هستیم. 

 

مشاهده بیماری وبا در یکی از استان های کشور

 

وی گفت: به واسطه مسافرت و تردد بین کشور عراق و این استان مواردی از کیس های مثبت وبا گزارش شده و بیماری در حال حاضر معدود به همان استان است و مهمترین علامت این بیماری اسهال حاد آبکی است که اگر شخص بیش از سه بار در روز با حالت اسهال مواجه شود که بدون درد و تب و دل پیچه می باشد باید به پزشک متخصص مراجعه نماید.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین اطهار کرد: خطر بیماری وبا، از دست دادن آب و املاح بدن است که اگر مداخله نشود، می تواند منجر به مرگ فرد شود. 

 

گروه های پرخطر

 

فیض اللهی عنوان کرد: سالمندان و کودکان در معرض خطر بیشتری در ابتلا به بیماری وبا هستند و نیاز است تا دستورات بهداشتی برای این گروه های پرخطر با توجه بیشتری انجام شود.

 

راه های انتقال بیماری وبا 

 

وی افزود: مهمترین راه انتقال این بیماری از طریق مصرف آب آلوده است که می تواند به صورت همه گیری، مشکلاتی را برای جامعه ایجاد نماید. همچنین استفاده از مواد غذایی آلوده، استفاده از قالب های یخ غیربهداشتی، استفاده از آب های روان و سطحی، استفاده از مواد غذایی غیربهداشتی که توسط دوره گردها عرضه می شود، می تواند موجب ابتلای فرد به بیماری وبا شود.

 

راه های پیشگیری

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: مهمترین راه پیشگیری، رعایت بهداشت فردی، شستشوی دست ها پیش از غذا و پس از اجابت مزاج است. لذا بیماری وبا به راحتی قابل پیشگیری است و توصیه نهایی ما این است که چنانچه در فردی علامت اسهال با همان علایمی که ذکر شد مشاهده گردید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

 

فیض اللهی تصریح کرد: برخی باورهای نادرست در مورد بیماری اسهالی و عدم استفاده از آب و شیر وجود دارد. این در حالی است که به ویژه در کودکان شیرخوار که دچار اسهال هستند، تغذیه مستمر با شیر باید ادامه داشته باشد و فرد مبتلا نیز باید از مایعات به میزان زیاد استفاده نماید. 

 

بیماری وبا، بین انسان و حیوان مشترک نیست 

 

وی اضافه کرد: بیماری وبا در انسان بروز می کند و مشترک بین انسان و حیوان نیست.

 

در استان قزوین، هیچ نمونه ای از وبا گزارش نشده است

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه بیان کرد: در استان قزوین هیچ نمونه ای از وبا گزارش نشده و فقط یکی از استان های مرزی کشور دچار این بیماری است. کلیه موارد مشکوک در سطح نظام سلامت نمونه گیری و رصد می شود و تاکنون نمونه ای از ابتلا به بیماری وبا در استان وجود نداشته است.

 

اسهال حاد بدون درد و تب و دل پیچه مهمترین علامت بیماری وبا

 

فیض اللهی عنوان کرد: قالب ترین علامت بیماری وبا همان اسهال حاد آبکی است که بدون درد و دل پیچه و تب سه بار در روز تکرار شود.

 

تغذیه دوران ابتلا و نقاهت بیماری وبا 

 

وی با اشاره به تغذیه فرد مبتلا به وبا اظهار کرد: مهمترین اقدام برای فرد مبتلا به بیماری وبا، جبران آب و املاح از دست رفته بدن است که پس از مراجعه به پزشک و تجویز داروهای ضد وبا، از مایعات، کته ماست، چای کمرنگ، محلول خوراکی او آر اس، می تواند تغذیه مناسب دوران نقاهت فرد بیمار باشد.

 

بیشتر بدانید:

 

دوره نهفتگی بیماری وبا 

 

دوره نهفتگی معمولاً يک تا سه روز است ولي مي‌تواند از چندين ساعت تا ۵ روز به طول بيانجامد. علائم بيماري معمولاً دو تا سه روز طول مي‌كشد، اگرچه در بعضي بيماران تا ۵ روز نيز ادامه مي‌يابد. بيشتر افراد از زمان شروع بيماري تا چند روز پس از بهبود قادر به انتقال بيماري به ديگران هستند. 

 

توصیه های غذایی برای پيشگيري از وبا و بیماری اسهالی 

 

مواد غذايي را كاملاً بپزيد – تمام قسمتهاي غذا بايد حداقل تا دماي ۷۰ درجه سانتيگراد حرارت ببيند. از غذاهاي نپخته استفاده نكنيد. مگر آنكه بتوان آنها را پوست كند يا از پوستش خارج نمود.

غذاي پخته شده را فوراً ميل كنيد – زماني كه غذاي پخته شده در درجه حرارت اتاق خنك مي‌شود، باكتريها شروع به رشد مي كنند. هرچه فاصله زماني بين پخت غذا و مصرف آن بيشتر باشد، احتمال آلودگي بيشتر مي شود. زماني كه بين پخت غذا و مصرف آن فاصله‌اي وجود دارد. (مانند حالتي كه در رستوران‌ها يا اغذيه فروشي‌ها وجود دارد) بايد غذا تا زمان سرو كردن در درجه حرارت ۶۰ درجه سانتيگراد يا بيشتر و بر روي اجاق نگهداشته شود.

 

مواد غذايي پخته شده را بدقت نگهداري كنيد – (يخچال) يا يخدان در دماي كمتر از ۱۰ درجه سانتيگراد يا در دماي ۶۰ درجه سانتيگراد يا بيشتر) غذاي پخته شده اي كه مصرف نشده‌اند و در جايي نگهداري شده‌اند براي استفاده جديد بايد پيش از مصرف مجدد، كاملاً داغ شوند. غذايي كه براي نوزادن تهيه مي‌شود بايد بلافاصله مصرف شود و هرگز براي استفاده مجدد نبايد ذخيره و نگهداري شود.

 

غذاي پخته شده را كاملاً حرارت دهيد – حرارت دادن كامل غذا بهترين راه براي حفاظت در برابر باكتري‌هايي است كه امكان دارد در طي نگهداري ماده غذايي در آن رشد كرده باشند (در درجه حرارت پايين، رشد باكتريها آهسته مي شود ولي از بين نمي‌رود). حرارت دادن مجدد مواد غذايي بدين معناست كه تمام قسمتهاي ماده غذايي حداقل به درجه حرارت ۷۰ درجه سانتيكراد برسد. در حالي كه غذا داغ است آن را ميل كنيد.

 

از تماس مواد غذايي خام و پخته جلوگيري كنيد – غذاي سالم پخته شده حتي اگر تماس اندكي با غذاي خام داشته باشد، ممكن است آلوده شود. اين حالت انتقال آلودگي مي‌تواند هم به صورت مستقيم (تماس ماهي خام با غذاي پخته شده) يا غير مستقيم (غذاي پخته شده بر روي تخته برشي كه قبلاً ماهي خام بر روي آن بريده شده است قرار گيرد يا با چاقوي مربوطه بريده شود) رخ دهد.

 

مكرراً دستهايتان را بشوئيد – پيش از شروع به تهيه غذا و پس از هربار وقفه در اين امر (به ويژه اگر از توالت استفاده كرده‌ايد يا فرزند خود را شسته‌ايد) دستهاي خود را كاملاً بشوئيد. دست‌هاي خود را پس از آماده كردن غذاهاي خام همچون ماهي يا خرچنگ (حلزون صدفدار) بشوئيد.

 

تمام سطح آشپزخانه را تميز نگهداريد. از آنجا كه مواد غذايي براحتي آلوده مي‌شوند، هر سطحي كه براي آماده سازي مواد غذايي استفاده مي‌شود بايد كاملاً پاكيزه باشد.هر تكه يا ريزه مواد غذايي مي‌تواند منبع بالقوه‌اي براي باكتريها باشد. پارچه‌هايي كه براي شستن يا خشك كردن سطوح آماده سازي مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند بايد هر روز تعويض و جوشانده شوند. پارچه‌هاي مورد استفاده براي پاك كردن كف زمين بايد هر روز شسته شوند.

 

از آب سالم استفاده كنيد. استفاده از آب سالم براي تهيه غذا به همان اندازة مصرف شرب آن اهميت دارد. اگر شكي به سالم بودن آب داريد، آب را پيش از افزودن مواد غذايي كه بعداً پخته نخواهند شد يا آبي كه براي تهيه يخ استفاده مي شود را بجوشانيد. بالاخص در مورد آب مصرفي براي تهيه غذاي نوزادان مراقب باشيد.

 

 مواد غذايي كنسرو شده، خشک شده و اسيدي بايد سالم باشند.

 

فرد مبتلا به وبا و بیماری اسهالی چه غذاهایی نباید مصرف کند

 

لازم است محرک های عملکرد ترشحی معده و دستگاه گوارش به طور کلی از رژیم غذایی بیمار و همچنین محصولات حاوی کلسترول حذف شوند، بنابراین، از رژیم غذایی بیمار خودداری کنید.

 

سبزیجات و میوه ها به عنوان منابع فیبر.

سیر و پیاز_ حبوبات_ توت و میوه های ترش_ آب گوشت و ماهی_ مصرف نمک را به حداقل برسانید_استفاده از زرده تخم مرغ را محدود کنید_شیر خالص_ غذاهای کنسرو شده و ترشی_شیرینی های غنی_ غذاهای سرخ شده و چرب_

جوش شیرین.

 

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها