خبرهای داغ:

مستند کُرُش روایت شبکه فارس از آیینی خاص در ابراز ارادت به سالارشهیدان

مستند "کُرُش" تولید صداوسیمای فارس، عشق و ارادت مردم دیار شرق فارس به مولایشان را با آداب و رسومی خاص به تصویر می‌کشد.
کد خبر: ۹۴۵۴۴۵۲
|
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، معاون سیمای فارس گفت : کُرُش حکایت محبان و عاشقان اباعبدالله است که نیمه های خزان به قصد ادای نذر به دل کوهستان می زنند تا شاید تلاششان مقبول بیفتد و حاجاتشان روا شود.
علیرضا باغبانمنش افزود : به شیره پزی انگور در گویش محلی کُرُش گفته می شود، در این مستند، مخاطب با کار و تلاش مردم استهبان از ابتدا تا انتهای تولید انگور از جمله شیره پزی و تولید شربت انگور آشنا و شربت تهیه شده در مراسم چک چکوی روز عاشورا که سال 88 در فهرست میراث ناملوس کشور ثبت ملی شده، بین عزاداران و سوگواران سید الشهدا توزیع می شود.
وی ادامه داد: هم آوایی مردم استهبان در تهیه شیره انگور از آداب آیین کُرُش است و پخش انواع موسیقی های بومی و محلی در این مستند گوش مخاطب را می نوازد و تصویری روشن و بدون ابهام از این مراسم در ذهنش نقش می بندد.
همچنین تهیه کننده و کارگردان این مستند گفت :کُرُش از صنایع کهن استهبان یا صابونات است که از گذشته تاکنون بخوبی از این میراث معنوی حراست و حفاظت شده و در عصر حاضر به همان سبک و سیاق انجام می شود.
حمید بالو افزود : در این آیین، باغداران ابتدا انگورهاي كشمشي را از باغ می چینند، سپس در سبدهاي مخصوص حمل انگور، از باغ به خانه مي‌آورند و انگورها را شسته در حوض مخصوص ريخته و روي آن با چكمه مي‌روند و به اصطلاح لگدكوب مي‌كنند تا كاملا آب انگور گرفته شود.
آب انگور بدست آمده، از دريچه كوچک حوضچه خارج شده و در ظرفي جمع می شود سپس همه آب انگور را در ظرف‌هاي پلاستيكي ريخته و به آن مقداري خاک رس مخصوص اضافه مي‌كنند و تا صبح فردا به آب انگور دست نمي‌زنند. دليل اضافه كردن خاک رس به آن، شفافيت و حلالیت است. صبح روز بعد آب انگور زلال شده را، در ديگ‌هاي مخصوص شيره پزي ريخته و آن را روي كوره مي‌گذارند تا كاملا بجوشد. در حين جوشيدن آن را هم مي‌زنند تا نسوزد و شيره خوش‌رنگ شود.
این مراسم با حضور گرم و صمیمی شهروندان و برخی گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور برگزار می شود .
این مستند 24 دقیقه ای ، ساعت های 21 و 24 یکم آبان و ساعت 9 دوم آبان از شبکه مستند پخش خواهد شد.
مستند محض کُرُش به تهیه کنندگی و کارگردانی حمید بالو، نویسندگی محمد جواد حسن شاهی، تصویربرداری مجید رحمانیان، تدوین محمد حسین ایزدی و صدابرداری محمد صادق عادل در سیمای فارس تولید شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها