خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در استان همدان:

رسانه باید اخلاق محور باشد

همدان-نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه ما در رویکرد دینی و اسلامی معتقدیم که رسانه باید اخلاق محور باشد، گفت: پیش فرض این رویکرد پذیرش ربوبیت تکوینی و تشریعی الهی است.
کد خبر: ۹۳۷۰۷۳۶
|
۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

رسانه باید اخلاق محور باشدبه گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله حبیب الله شعبانی موثقی در دومین جلسه از سلسله نشست‌های درس اخلاق در رسانه با بیان اینکه خَلق انسان با نگاه به وی مشهود است و در ظاهر دیده می‌شود، اظهار داشت: مراد از خُلق انسان صفات باطنی انسان است که در ظاهر دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ویژگی‌های درونی انسان در رفتار او ظهور و بروز پیدا می‌کند، گفت: مراد از اخلاق صفات باطنی انسان است که باعث ظهور و بروز رفتار او می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه صفات باطنی اگر خوب باشد به اخلاق فاضله تعبیر می‌شود، ادامه داد: بعضی اخلاق دارای خُبث است که از آنها به عنوان اخلاق رذیله یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از صفات باطنی قابل تغییر نیست، تصریح کرد: برخی صفات قابل تغییر است و با تحت تعلیم و تربیت قرار گرفتن صفات باطنی بد را تغییر داد.

شعبانی با تاکید بر اینکه یکی از خوبی‌های انسان این است که می‌تواند صفات باطنی خود را با اختیار خود تعدیل کند، گفت: اگر انسان قابل تغییر نباشد و قابلیت تغییر نداشت تعالیم انبیاء معنی نداشت.

وی با بیان اینکه یکی از تعالیم انبیاء بایدها و نبایدهای بیرونی است و یکی دیگر از تعالیم انبیاء اخلاق است، تصریح کرد: اخلاق به معنی بایدها و نبایدها در صفات باطنی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه گاهی این صفات باطنی که ظهور و بروز پیدا می‌کند امر دائمی است، گفت: رفتاری که تحت تاثیر فضا و عواطف قرار بگیرد اخلاق بر آن صادق نیست.

وی با بیان اینکه اخلاق وقتی صادق است که صفات باطنی که فضیلتی است دائمی و مستمر باشد، عنوان کرد: اگر صفات باطنی را به صفت خوب تبدیل کردیم باید مستمر باشد.

شعبانی با بیان اینکه وقتی زیست اخلاقی صورت می‌پذیرد که در طول سال باشد، عنوان کرد: اخلاق گاهی همگانی است به طور مثال هیچ کس نباید حسود باشد، حسادت یک رذیله اخلاقی است.

وی تصریح کرد: حسادت فی نفسه ایرادی هم ندارد و به اختیار انسان نیست و امر باطنی است و اخلاق فردی همگانی محسوب می‌شود و آنچه در اخلاق مطرح می‌شود کنترل حسادت است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه اخلاق گاهی فردی و همگانی است که همه باید رعایت کنند، ابراز داشت: گاهی اخلاق شخصی و حرفه‌ای است که اخلاق رسانه، اخلاق شغلی و حرفه‌ای است.

وی ادامه داد: در اخلاق حرفه‌ای ما باید بسترهایی را که برای ما آسیب‌های اخلاقی ایجاد می‌شود مطالعه و کنترل کنیم.

شعبانی با بیان اینکه توصیه‌های اخلاقی هیچ ضمانت اجرایی ندارد، گفت: کلاس اخلاق، کلاس قانون نیست و ضمانت اجرایی توصیه‌های اخلاقی وجدان ما است.

وی با بیان اینکه وجدان انسان است که او را به کنترل صفات باطنی دعوت می‌کند، گفت: یک رسانه می‌تواند مبتنی بر قانون یا اخلاق کار کند و مرز اخلاق وسیع و گسترده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه ما باید بین زیست قانونی و اخلاق تفاوت قائل شویم، ابراز داشت: بسیاری از قوانین اخلاقی هستند اما ضرورتاً توصیه اخلاقی در آن نیست.

وی تاکید کرد: قانون ضمانت اجرایی دارد اما اخلاق ضمانت اجرایی ندارد و وجدان انسان او را به زیست اخلاقی دعوت می ‌کند.

شعبانی با بیان اینکه اخلاق رسانه به دو معنا تعبیر می‌شود، گفت: رسانه می‌تواند مروج اخلاق باشد و کاری کند اخلاق در جامعه تقویت شود اما ممکن است خودش اخلاقی رفتار نکند که این معنی در حالی که خوب است منظور ما نیست و رسانه باید ملتزم به اخلاق باشد.

وی با بیان اینکه رسانه در صحنه رقابت جذب مخاطب و دیده شدن است، گفت: برخی فعالین رسانه در عرصه بین‌الملل می‌گویند رسانه ذاتاً غیر اخلاقی است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید بر اینکه ما در رویکرد دینی و اسلامی معتقدیم که رسانه باید اخلاق محور باشد، تصریح کرد: پیش فرض این رویکرد پذیرش ربوبیت تکوینی و تشریعی الهی است، ما قبول کرده‌ایم که تحت تربیت خدا باشیم و بایدها و نبایدهای درونی و باطنی را باید از خدا بگیریم.

وی افزود: اخلاق دینی مبتنی بر ابدی بودن انسان است که زیست اخلاقی معنا پیدا می‌کند و بنا بر این پیش فرض انسان خود را کنترل می‌کند.

شعبانی با بیان اینکه اگر انسان خدا و معاد را نپذیرد زیست اخلاقی توجیه نمی‌پذیرد مگر اینکه انسانیت را بپذیرد، گفت: انسانیت حداقلی از اخلاق است.

وی در پایان از خبرنگاران خواست بسترهای آسیب‌زای حوزه رسانه را شناسایی کرده در خصوص آنها در جلسات بعدی صحبت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات