خبرهای داغ:
معاون استاندار:

اشتغال‌زایی موجب تثبیت جمعیت روستایی قم شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، گفت: باوجوداینکه قم دارای جمعیت روستایی کم است، ولی رویکرد اشتغال‌زایی روستایی در این استان موجب تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس به روستاها شده است.
کد خبر: ۹۲۰۱۶۶۰
|
۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محسن بهشتی روز چهارشنبه در سی و سومین نشست مدیران کل امور روستایی و شورا‌های استانداری‌های کشور در سالن کرامت استانداری قم، افزود: توسعه روستایی سهم مهمی در رونق اقتصادی کشور دارد.

وی ادامه داد: توجه به توسعه اشتغال در روستا‌ها موجب گره‌گشایی بسیاری از مشکل‌های اقتصادی کنونی در روستا‌ها و کشور خواهد شد.

وی گفت: در ۴۰ سال گذشته خدمات بسیار گران بهایی در حوزه روستایی ارائه‌شده است و این موجب شده تا وضعیت امروز روستا‌های کشور در زمینه زیرساختی، کیفیت زندگی و ارتقای سطح خدمات قابل‌مقایسه با گذشته نباشد.

بهشتی افزود: پیشرفت‌های انجام‌شده در توسعه روستا‌ها در کشور بسیار چشمگیر است، ولی تا حد مطلوب هنوز فاصله‌داریم.

وی روستا را پیش‌قراول اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: نوع سبک زندگی روستاییان در طول تاریخ تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی بوده که در این مسیر روستاییان بر مشکل‌ها و محدودیت‌های طبیعی با سخت‌کوشی غلبه کردند.

بهشتی، توجه به توسعه روستا‌ها را مطالبه جدی مسئولان استانی دانست و افزود: سیاست‌های واحد دولت برای توسعه روستایی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای اشتغال‌زایی، بهبود سطح کیفی و همچنین تثبیت جمعیت در روستا‌ها شود.

جمعیت روستایی قم در همه بخش‌های این استان پراکنده‌اند؛ قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار در قم از نعمت برق، بیش از ۱۰۰ روستای استان از نعمت گاز و تمام روستا‌های قم از راه دسترسی آسفالت برخوردار هستند ضمن اینکه در ۱۵۲ روستای استان شامل همه روستا‌های بالاتر از ۲۰ خانوار و نیز برخی از روستا‌های با کمتر از این میزان جمعیت، طرح هادی تهیه و تصویب‌شده است.
ارسال نظرات