خبرهای داغ:
آیت الله مصباح یزدی:

مباحث عقلی برای شناخت نظام اسلامی زنده شوند

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: برای شناختن نظام اسلامی باید مباحث عقلی را زنده و این مؤلفه‌ها را ناظر به براهین عقلی بازتعریف کنیم.
کد خبر: ۹۲۰۹۵۰۶
|
۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر یکشنبه در دیدار با اعضای کمیته علمی همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی» اظهار داشت: شناخت دقیق اسلام منوط به اثبات اصول بدیهی بر مبنای علوم عقلی است.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های بالای انقلاب اسلامی، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد که افراط و تفریط‌هایی که در حوزه فلسفه وجود داشت از بین برود و مسائل به بحث بیشتری گذاشته شده تا زمینه لازم برای کشف حقیقت فراهم شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه فلسفه و حکمت، نقش اساسی در پیشبرد فرهنگ اسلامی و حرکت اجتماعی داشته است، گفت: مخالفان و موافقان فلسفه بر تعدیل و جلوگیری انقلاب اسلامی از افراط و تفریط‌ها در این حوزه اذعان داشته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی زمینه و بستر ارزشمندی برای پیشرفت و توسعه حکمت اسلامی را فراهم کرد، افزود: تأثیرات حکمت اسلامی بر انقلاب اسلامی، نشانه رشد فرهنگی حوزه است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی متأثر از تفکر فقهی، حکمی و اخلاقی اسلام است، تصریح کرد: توجه به نیروی‌های جوان، پرانرژی و فعال در عرصه فعال‌سازی زمینه‌های علمی امری ضروری است.

وی اظهار داشت: در زمینه عنوان نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی و تنظیم مباحث، باید از تفسیر دقیق تک تک عناوین آغاز کرد، همچنین موضوعاتی از جمله تعریف حکمت، دایره اسلامی بودن حکمت، انقلاب، بایسته‌ها و ماهیت اسلامی بودن انقلاب و ... را نیز مورد توجه قرار داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اسلامی بودن انقلاب و نقش آن در این پدیده اجتماعی را از مهم‌ترین بایسته‌های بررسی نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی دانست و افزود: اسلام از مبانی برهانی که مستحکم‌کننده معارف ناب است، سلسله‌ای از دانسته‌ها را ارائه می‌کند که هر عاقلی آن را درک کرده و هیچ صاحب شعوری در صورت تصور دقیق موضوع و مهمول‌ها، نمی‌تواند آن را انکار کند.

وی بیان کرد: برای شناخت دقیق اسلام باید اصول بدیهی را بر مبنای علوم عقلی اثبات کنیم تا بتوانیم به موفقیت دست یابیم.

بدون حکمت نمی‌توان اسلام و انقلاب اسلامی را تصور کرد

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه باید با بهره‌گیری از فلسفه اسلامی، مبانی را بر اساس اصول عقلی استناد کنیم، افزود: بدون حکمت نمی‌توان اسلام و انقلاب اسلامی را تصور کرد.

وی با بیان اینکه بدون برهان پایه اعتقادات آدمی سست خواهد بود، تصریح کرد: ارتباط حکمت با اسلام، از ضروریاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: چنانچه ایدئولوژی مبتنی بر جهان‌بینی اسلامی و مبتنی بر عقل ترسیم شود، رفتار‌های اجتماعی مبتنی بر عقل سلیم خواهد شد.

وی بیان کرد: در زمینه نقد مباحث فلسفی و جلوگیری از تعصبات بیجا کم‌کاری شده است که باید کاستی‌ها را مرتفع کرد.

آیت الله مصباح یزدی گفت: برای اینکه امری به شجره طیبه تبدیل شود نیازمند اشراب آب زلال و اخلاص و پاکی است. مسائل مستحدثه جامعه اسلامی را باید ناظر به مبانی فلسفه و حکمت اسلامی تبیین نمود، یادآور شد: با وجود ظرفیت‌های فراوان در سایه‌سار انقلاب اسلامی، آن‌گونه که باید، مسائل مستحدثه را ناظر به عناوین دینی بازتعریف و مبنای فقهی آن‌ها را استخراج و ارائه نکرده‌ایم.

طلاب باید تلاش‌های مجاهدانه داشته باشند

وی در ادامه تأکید کرد: طلاب باید از راحت‌طلبی بپرهیزند و تلاش‌های مجاهدانه داشته باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ضرورت مسائل اجتماعی با عقل درک می‌شود، افزود: باید ساز و کار و متدولوژی بهره‌گیری از عقل در بیان مسائل اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: عقل از دلایل اصلی و معتبر در فقه اسلامی به شمار می‌رود بنابراین در مسائل مستحدثه باید در زمینه ادله عقلیه بیشتر کار شود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: برای شناختن نظام اسلامی باید مباحث عقلی را زنده و این مؤلفه‌ها را ناظر به براهین عقلی بازتعریف کنیم.
ارسال نظرات