خبرهای داغ:
یادداشت/علی اکبر شفیعی

اهتمام به تولید سه ابزار تبلیغات، تحریم و نفوذ آمریکا را بی اثر می‌کند

علی اکبر شفیعی بسیج اهل قلم با توجه به شعار سال و اهمیت تولید یادداشتی را به قلم تحریر دراورده است.
کد خبر: ۹۳۳۴۸۸۳
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،متن این یادداشت بدین شرح است:
 
استکبارجهانی به رهبری رژیم تروریستی آمریکا سه ابزار تبلیغات، تحریم و نفوذ را در اختیار دارد که درباره دو ابزار نخست باید گفت: استکبار از دو مقوله تبلیغات و تحریم‌ها به‌مثابه ابزاری برای بزرگ نشان دادن خود در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کند، اما باید دانست که اگر در برابر این ابزار‌ها ضعف نشان دهیم مجبور به کوتاه آمدن هستیم. درباره نفوذ نیز باید گفت: متأسفانه این ابزار در کشور رخنه کرده و برخی نیز گول این تبلیغات عمدتاً پوچ را نیز خورده‌اند که موافق نظریاتی مبنی بر سازش، مذاکره و ... هستند.
 
برخی می‌گویند ما با تحریم شدن، نقشمان را در اقتصاد جهانی از دست دادیم؛ امّا واقعیت معکوس این است. در واقع وقتی نقشمان را در اقتصاد جهانی از دست دادیم، تحریم پذیر شدیم.

ما وارد دوره‌ی جدیدی به لحاظ حیات اقتصادی شدیم. ورود به این دوره جدید اقتصادی از یک جایی به بعد کاملاً به موضوع تولید برمی گردد. بنا بر فرمایش نوروزی رهبر حکیم وفرزانه انقلاب تحریم ومحاصره اقتصادی قطعا یک جنایت بزرگ محسوب می‌شود واین جنایت بزرگ را می‌توان با تولید شکست داد. به همین دلیل است که رهبر فرزانه انقلاب ۱۰ سال پشت سرهم اقتصاد را وتقریبا چهار سال تولید را موضوع اول کشور قرار داده است تا بتوانیم با تولید نقش خودمان را در اقتصاد جهانی باز تعریف کنیم.
 
رهبر حکیم وفرزانه انقلاب در جمع مردم خراسان در سال ۹۵ فرمودند: «متأسفانه تفکری در بین برخی روشنفکران و توده مردم نهادینه‌شده که ما در مقابله با غرب دو راهکار پیش روی نداریم که نخست سازش با آمریکا است و در وهله بعد تحمل فشار‌های مبتنی بر تحریم‌ها» که این تفکر قطعاً نادرست تلقی می‌شود چراکه طبق فرمایشات حضرت امام خامنه ای، راه سومی نیز وجود دارد و آن‌هم تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.
 
 مهم‌ترین مسئله در تبیین شعار سال و اجرایی کردن سیاست‌های آن نخست فهم صحیح از موضوع شعار سال است و در مرحله بعدی گفتمان سازی فرهنگ تقویت کار و تولید در جامعه است، ما اگر بتوانیم شعار سال را به سمت اقدام و نهادینه شدن در جامعه سوق دهیم کار بزرگی انجام داده‌ایم. وقتی تولید و حمایت از آن در جامعه نهادینه شود و در زندگی مردم به گفتمان تبدیل شود مردم و مسئولان درباره آن حساس می‌شوند و این حساسیت درنهایت منجر به هم‌زبانی بین ملت و دولت منجر می‌شود آن وقت می‌توان مطالبات بین توده‌ها و حاکمان را یکسان ساخت و آن زمان همه درک مشترکی از شرایط جامعه در تولید داخلی بر اساس استفاده حد اکثری از منابع وظرفیت‌های داخلی خواهند داشت و شاهد انقلابی پرشور در روند اداره اقتصاد خواهند بود.
 
الزامات و وظایف مسئولان برای تولید
 
برخی الزامات تولید توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سخنرانی‌ها بالاخص در سخنرانی نوروز ۱۴۰۰ بیان شده است که به شرح زیر می‌باشد:
 
 جلوگیری از واردات بی‌رویه ومبارزه با قاچاق» (واردات کالا‌هایی که در داخل به اندازه‌ی کافی تولید می‌شوند، باید حرام شرعی و قانونی شناخته شود.) مبارزه با سوءاستفاده کنندگان و دادن مشوق‌های لازم به تولید کنندگان، استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات کشور،مبارزه‌ى جدّى با بدحساب‌هاى بانکى. یک عدّه‌ای هستند از تسهیلات بانکی، بناحق و نادرست استفاده میکنند؛ برای یک کار تسهیلات میگیرند، در کار دیگری آن را مصرف میکنند که مصلحت کشور نیست؛ بعد هم بدهی خودشان را با بانک‌ها تسویه نمیکنند؛ این‌ها واقعاً مجرمند.»، حاکم شدن یک مدیریت قوی، مردمی وضد فساد قادر بر حل مسایل کشور، داشتن برنامه جامع اقتصادی، ثابت نگه داشتن ارز،گماشتن مدیران کارآمد، متعهد، بانشاط، پرانگیزه و قوی از جانب مسئولان ارشد کشور برای بخش‌های تولید،دخالت دادن مردم در تولید با استفاده از سیاست‌های اصل ۴۴ (باید همان‌گونه که در جنگ، مردم با مدیریت صحیح وارد صحنه‌ی دفاع مقدس شدند و جنگ به نفع کشور به پایان رسید، در عرصه‌ی اقتصاد و تولید نیز، میدان را برای مردم و نقش‌آفرینی آن‌ها باز کرد.)
 
گسترش صادرات و طرف‌های صادراتی،تأمین امنیت سرمایه‌گذاری از جانب قوه‌ی قضائیه و ضابطان این قوه و نیرو‌های امنیتی، ثبات سیاست‌ها و قوانین و حذف قوانین دست‌وپاگیر از جانب مجلس شورای اسلامی،مبارزه با باند‌های قاچاق نه با مغازه‌داران خُرد و یا برخی مرزنشینان (حجم عمده‌ی قاچاق از مبادی رسمی و مناطق آزاد وارد کشور می‌شود.) بیانات نوروز ۱/۱/۹۶
 
البته همه این‌ها مشروط به این است که تمامی دستگاه‌ها وظیفه خود را به درستی انجام دهند و این دقیقا نکته اصلی رونق تولید است.

موانع تولید

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در پیام نوروزی امسال فرمودند: علت اینکه شعار سال به طور کامل اتفاق نمی‌افتد بخاطر وجود موانع و حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها است. یعنی تولید هم احتیاج دارد به حمایت‌های لازم قانونی و حکومتی و هم احتیاج دارد به اینکه موانع سر راه تولید برداشته شود. وقتی یک کارگاه نیمه کاره‌ای با نصف ظرفیت کار می‌کند ویا بکلی از کار افتاده است با همت چند جوان راه می‌افتد وبه نتیجه می‌رسد متاسفانه افراد خیانتکار یا نفوذی مشابه تولید داخل را از طریق قاچاق یا بخاطر ضعف قوانین از خارج وارد می‌کنند این کار سبب می‌شود هزینه تولید افزایش پیدا کند و باعث شکست تولیدات داخلی می‌شود.
 
در اینجا باید قانونگذار ورود پیدا کند و از کارآفرین حمایت کند وموانع بر سر راه تولید را بردارد.
 
برخی از موانع تولید عبارت است از:
 
 موانع روانی و ذهنی مسئله‌های فرهنگی تولید: یکی از موانع فرهنگی رونق تولید وضعیت عمومی روانی جامعه است. (ناامیدی‌های کاذب موجود در جامعه، ناامیدی نسبت به آینده). مورد دیگر رفتار کاری جامعه ایرانی دچار اختلال شده است. یعنی تنبلی اجتماعی که ایرانیان بعد از اعراب و آفریقاییان رتبه سوم را به خود اختصاص داده اند.
 
عدم توجه مسئولان اجرایی فعلی به ظرفیت‌های داخلی: بررسی‌های انجام شده پس از تحریم‌های سال ۹۱-۹۲ نان می‌دهد که سهم تحریم‌ها در بهم ریختگی اقتصاد کشور ۲۵ الی ۳۰ درصد است و سهم ضعف عدم توجه به ظرفیت‌های اقتصادی کشور ۷۰ الی ۷۵ درصد است. علت اینکه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب به ظرفیت‌های اقتصادی می‌پردازند این است که از یک سو ما با آسیب‌های جدی در حوزه فرهنگ کار و احساس امید نسبت به آینده مواجه هستیم و از سوی دیگر با مسئولان اجرایی روبه رو هستیم که مدام بر طبل عدم وجود ظرفیت‌های داخلی می‌کوبند و تمام نگاه خود را به خارج از مرز‌های کشور بسته اند و با عهد شکنی‌های مکرر طرف‌های خارجی به ناامیدی جامعه دامن زده اند؛ لذا رهبر فرزانه انقلاب با درک این واقعیت راهبرد خود را استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای رونق وضعیت اقتصادی مردم قرار داده تا زمینه‌های تحصیل معیشت مردم فراهم شود.
 
 منفی نگری و مفروضات غلط نسبت به کیفیت تولیدات داخلی (کتاب از توسعه ارزان تا سقوط شتابان، حمیدرضا ملک محمدی،۱۳۸۱)
 
بی اعتمادی به کالا‌های داخلی و مصرف کالا‌های خارجی (کتاب از توسعه ارزان تا سقوط شتابان، حمیدرضا ملک محمدی،۱۳۸۱)
 
القای ناتوانی رقابت تولید داخل با کالا‌های وارداتی و ارزان بودن و با کیفیت بودن کالا‌های خارجی (کتاب از توسعه ارزان تا سقوط شتابان، حمیدرضا ملک محمدی،۱۳۸۱)
 
برندگرایی: رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با کارگران در تاریخ ۸/۲/۹۵ فرمودند: یک عدّه پولدار هم - پولدارهاى نوکیسه‌ى تازه‌به‌دوران‌رسیده که متأسّفانه در کشور کم نداریم- دنبال نشانهاى خارجى‌اند؛ به قول خودشان برندهاى خارجى. بنده از این کلمه‌ى «برند» هم خیلى بدم مى‌آید.
 
ضعف در تعهد برای رونق تولید: در حوزه اقتصاد این تعهد به شکل قوی شکل نگرفته است. باید مصالح و منافع عمومی بر منافع شخصی ترجیح داده شود.
 
انحصار گرایی در تولید: به دلیل اینکه تولید در انحصار چند نفر محدود است رقابت صورت نمی‌گیرد. رقابت معمولا در تجارت آزاد شکل می‌گیرد و موجب افزایش رشد اقتصادی می‌شود. در نظام انحصاری تولید، تولید کننده مطمئن است که تولیداتش در بازار به فروش می‌رود، انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت کالا وجود ندارد.
 
واردات بی رویه و بی مورد،کمک نکردن بانک‌ها ونظام بانکی به تولید: نظام بانکی از دو طریق مستقیم (از طریق نرخ بهره) و غیر مستقیم (از طریق نرخ سود بانکی) بر وضعیت تولید در کشور تاثیر مخرب دارد.
 
قاچاق کالا که بدون عوارض وارد کشور می‌شود. یک روش بسیار کم هزینه و سریع برای نابودی تولیدات داخل است و به دلیل قیمت پایین بیشتر اجناس بازار را به خود اختصاص داده است.
 
 ثابت نبودن ارز: افزایش قیمت دلار بر افزایش مواد اولیه تاثیر دارد و با افزایش نقدینگی واحد‌های تولیدی قادر به ادامه خط تولید خود نیستند.

پشتیبانی‌های تولید

برخی از پشتیبانی‌های تولید توسط رهبرفرزانه انقلاب اسلامی در سخنرانی‌ها بالاخص در سخنرانی نوروز ۱۴۰۰ بیان شده است که به شرح زیر می‌باشد:
۱. سرمایه گذار در امر تولید احتیاج دارد به مشوق ....
۲. حمایت‌های قانونی و دولتی و حکومتی از همه سو نسبت به جهش تولید انجام بگیرد.
۳. مشوق‌های قانونی یا کمک به وارداتی که تولید متوقف به آنهاست. مثل واردات مواد اولیه از خارج.
۴. قدرت خرید مردم را بالا بردن: اگر تولید شد و تقاضای مردم وجود نداشته باشد تولید شکست می‌خورد.
۵. تقویت مسئله ارزش پول ملی
۶. کمک به قطع دست واسطه‌ها: واسطه‌ها قیمت‌ها را بالا می‌برند هم تولیدکننده وهم مصرف کننده صدمه می‌بیند.
۷. مبارزه با فساد که بایستی کانال‌های فساد و محاری فساد بسته شود.
۸. اصلاح کردن نظام بانکی
۹. اصلاح کردن گمرک
 
برخی از راهکارها:

۱. نیروی داخلی خودمان را فعال کنیم تا کالا‌های تحریمی را در داخل تولید کنیم
۲. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و غیر دانش بنیان که در حال تولید کالا‌های تحریمی هستند
۳. حمایت از دانش‌های نو پدید مثل دانش فناوری نانو (حمایت از مقالات علمی درباب نانو)
۴. تکیه برنیروی جوان انقلابی
۵. استفاده از ظرفیت‌های و قابلیت‌های اقتصادی داخل (ظرفیت سرزمینی، ظرفیت انسانی)

انتهای پیام/



 
 

 

ارسال نظرات