خبرهای داغ:
جهادگر بسیجی در گفتگو با بسیج:

اردوهای جهادی تنها جایی که می‌توان خلوص جبهه را در آن یافت

همدان- یکی از جهادگران بسیجی شهرستان ملایر گفت: انجام اردوهای جهادی فقط و فقط برای رضای خدا است و تنها جایی است که می‌توان خلوص جبهه را در آن یافت.
کد خبر: ۹۴۹۹۹۹۶
|
۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، با تشکیل بسیج سازندگی در ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۹ بنا به فرمایش حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با هدف سازماندهی فعالیت‌های داوطلبانه دانشجویان، اردوهای جهادی در مناطق محروم شکل گرفت و پس از آن آرام آرام علاقه اقشار مختلف مردم برای حضور در اردوهای جهادی و خدمت‌رسانی به اقشار محروم جامعه افزایش پیدا کرد. جوانان بسیاری در این سال‌ها در اردوهای جهادی حضور پیدا کردند که اقدامات موثری در این سال‌ها انجام دادند.

محمدرضا نقدی یکی از این جوانانی است که در سال‌های اخیر توانسته اقدامات فراوانی در گروه‌های جهادی انجام دهد، که در ادامه گفتگوی بسیج را با وی می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید ؟

محمدرضا نقدی متولد روستای پری هستم که در حال حاضر به عنوان ایزوگام کار مشغول به کار هستم و از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در قالب گروه جهادی شهید «بشیر نقدی» در روستای پری بخش زنگنه شهرستان ملایر آغاز کردم.

چگونه شد که جذب گروه‌های جهادی شدید؟

در سال ۱۳۸۶ با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در سال ۷۹ درباره تشکیل بسیج سازندگی و فعالیت‌های جهادی، شروع به تشکیل و ایجاد گروه‌های جهادی کردیم.

ابتدا کار خود را با ۴ نفر در قالب اردوهای یک، سه، هفت و در نهایت ۱۰ روزه در روستای پری و شهرستان ملایر آغاز کردیم و نخستین فعالیت‌های خود را در قالب مسائل فرهنگی و سپس در قالب‌ اقدامات اجتماعی، کشاورزی، عمرانی، درمانی و نهایتاً در بحث اعزام اعضای گروه به اردوهای مختلف جهادی و سپس بحث معیشتی و مقابله با ویروس منحوس کرونا و بسیاری از فعالیت‌های دیگر را انجام داده‌ایم.

هدف شما برای تشکیل گروه و اقدامات جهادی چه بود؟

هدف بنده در تشکیل این گروه کمک به محرومین و گرفتن دست نیازمندان بوده، چرا که با انجام این کار ضمن آرامش خاطر، برکات آن را در زندگی شخصی خود بارها دیده‌ام و در این سال‌ها همواره سعی کرده‌ام در راه خدمت به محرومین قدم بردارم.

مهمترین فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گروه جهادی شما تاکنون چه بوده است؟

فعالیت گروه ما در ابتدا با طرح کرامت آغاز شد، در این طرح ابتدا به شناسایی افرادی که گرفتار بیماری اعتیاد بودند، پرداختیم.

شناسایی از طریق افراد در روستاها صورت می‌گرفت و به ما اطلاع می‌دادند و تیم برای بررسی‌های بیشتر به منزل این اشخاص مراجعه و با وی صحبت می‌کردند و او را تحت درمان قرار داده و رفته رفته آوازه فعالیت ما به روستاهای همجوار رسید و از روستاهای همجوار نیز افراد را شناسایی و به ما معرفی می‌کردند و فرآیند درمان این افراد صورت می‌گرفت تا جایی که از سطح شهرستان ملایر به ما افراد را معرفی می‌کردند و ما توانستیم بیش از ۵۰ بیمار را تحت درمان قرار دهیم و از خانواده‌های آنها نیز حمایت کنیم و تمام هزینه‌های درمانی و حمایت این خانواده‌ها در طول درمان از منابع خیرین تامین می‌شد.

مرحله دوم فعالیت‌های فرهنگی ما با توجه به حوزه بسیج و همکاری در پایگاه مقاومت بسیج در برگزاری مراسمات و مناسبت‌های مختلف به صورت کاملاً جهادی بود و توانستیم یادواره‌های بسیاری در روستای پری و روستاهای همجوار برگزار کنیم. همچنین در دهه اول محرم مراسمات سوگواری امام حسین (ع) را با کمک خیرین گروه جهادی شهید بشیری نقدی برگزار می‌کنیم که این مراسم در 10 شب اول محرم هر شب در مسجد روستا برگزار می‌شود و مراسم روز تاسوعا و عاشورای حسینی به صورت مراسم تعزیه و با استقبال ۱۳ هزار نفری از روستاهای همجوار و شهرستان ملایر برگزار می‌شود.

همچنین در این ایام گروه ما به کمک خیرین طبخ و توزیع غذای گرم و غذای نذری امام حسین (ع) در سطح روستای پری و روستاهای همجوار را در این ایام عهده‌دار است.

در ادامه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی، گروه‌ها برای تحکیم بنیاد خانواده‌ها در طرح دجال‌واره که با همکاری سپاه ناحیه توانستیم بیش از ۱۰۰ دستگاه ماهواره را طی ماه‌ها از روستاها و سطح شهرستان ملایر جمع‌آوری کرده و به خانواده‌ها دستگاه دیجیتال تحویل دهیم و این کار نقاط مثبت بسیاری داشت و تا حدودی توانست از مسائل خانوادگی جلوگیری کند.

در زمینه فرهنگی ورزشی نیز توانستیم با کمک سازمان بسیج و سپاه ناحیه یک سالن ورزشی از صفر تا صد در روستای پری احداث کنیم؛ ساخت خانه عالم روستای پری را در دو طبقه، مرمت و نوسازی گلزار شهدا از دیگر اقدامات عمرانی گروه جهادی ما است.

در بخش درختکاری هم فعالیت‌هایی داشته‌اید، در خصوص این موضوع هم توضیح دهید.

بله، در پی فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند نگهداری محیط زیست یک فعالیت دینی و انقلابی است؛ تصمیم به کاشت درخت در روستاها و سطح شهرستان ملایر کردیم؛ یک دوره 10 روزه با حمایت بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان ملایر توانستیم یک هزار اصله درخت مثمر در امامزاده دو خواهران روستا غرس کنیم  و ۵۰۰ اصله درخت در سطح شهرستان و سایر روستاها بکاریم.  

اشاره‌ای به اقدامات درمانی در گروه جهادی داشتید در این زمینه چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

با عنایت خداوند متعال در زمینه درمان بیماران محروم  و دارای بیماری‌های خاص نیز گروه ما اقداماتی را انجام داده است و در این زمینه  با کمک خیرین، دفتر دکتر بیگی‌نژاد نماینده مردم شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی و بیمه سلامت توانستیم ۱۰ بیمار را تحت حمایت و پوشش درمانی قرار دهیم، همچنین یک خانواده که پدر و فرزندان  خانواده هر دو دارای بیماری خاص بوده و از وضعیت مسکن نامناسبی هم برخوردار بودند با حمایت و کمک کمیته  امداد امام خمینی (ره)  توانستیم یک منزل مسکونی  برای این خانواده از صفر تا صد احداث کنیم و این خانواده را تحت حمایت دارویی و معیشتی قرار دادیم.

به نظرتان مهمترین اقداماتی که در این مدت انجام داده‌اید چه بوده است؟    

گروه جهادی ما در سطح شهرستان ملایر فعالیت خود را انجام داده است و با عنایت و کمک حضرت حق توانستیم    20 منزل مسکونی  در سطح شهرستان ملایر و روستاها به صورت صفر تا صد احداث کنیم و این منازل برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و افراد بی‌بضاعت و کم بضاعت در سطح روستاهای پری، حسین‌آباد، عشاق ینگی کند و سایر روستاها  بوده است که با کمک بخشداری جوکار توانستیم این منازل را شناسایی و به احداث منزل مسکونی  برای این افراد بپردازیم.

همچنین در این مدت که شروع به فعالیت کرده‌ایم، توانسته‌ایم بیش از ۵۰ منزل مسکونی محرومین را مرمت و بازسازی کنیم که این منازل نیز  در روستاهای بخش‌های مختلف ملایر از جمله زنگنه، جوکار و سامن بوده است و در سطح خود شهرستان ملایر نیز خانواده‌هایی وجود داشته که از وضعیت مسکن نامناسبی برخوردار بوده‌اند که توسط  اعضای محل یا گروه شناسایی و به ما معرفی شده‌اند و گروه جهادی ما توانسته است با کمک اداره بهزیستی، بخشداری و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز این خانواده‌ها را مورد بررسی قرار دهد و پس از اطمینان کامل از محروم بودن  این خانواده‌ها به ساخت و مرمت منازل این مردم شریف بپردازد.   

آیا گروه شما اعزام تیم به شهرها و استان‌های همجوار در مواقع بحرانی را داشته است؟

بله، گروه ما در مواقع بحرانی اعزام اعضا برای خدمت‌رسانی به استان‌های دیگر را داشته است از جمله در زلزله سرپل ذهاب در سال ۱۳۹۶ تیم ما توانست با هماهنگی‌های لازم که از طریق سپاه ناحیه و بسیج سازندگی صورت گرفت ۱۰ نفر از اعضای گروه که در زمینه‌های مختلف تخصص داشتند از جمله بنایی، لوله کشی، کاشی کاری و برق کاری به سرپل ذهاب اعزام شدند تا هر آنچه در توان دارند در راستای خدمت‌رسانی به مردم زلزله زده و آماده‌سازی هرچه سریع‌تر منازل مسکونی  این  بزرگواران خدمت رسانی کنند.

به چه مناطقی اعضا را اعزام کرده‌‌اید و در این استان‌ها چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ سیل گریبان‌گیر استان‌های مختلف کشور شد علاوه بر خدمت‌رسانی به مردم شریف شهرستان ملایر بر خود لازم دیدیم که به کمک دوستان و هموطنان خود در استان‌های همجوار از جمله لرستان و شهر پل دختر بشتابیم و به کمک  این عزیزان برویم، در این مرحله به جمع آوری حدود چهار نیسان وسیله از قبیل  پتو، لباس گرم، مواد غذایی، آب معدنی، چراغ خوراک پزی و... پرداختیم و به این مناطق ارسال کردیم و تعدادی از اعضای گروه جهادی شهید نقدی به خدمت رسانی در این استان مشغول شدند.

آیا گروه شما در مقابله با همه گیری بیماری کرونا و مبارزه با این ویروس منحوس اقدامی انجام داده است؟

بله، گروه ما از ابتدای مشاهده این ویروس منحوس در کشور در اسفند ماه ۱۳۹۸ کار خود را در مبارزه با این ویروس آغاز کرد، در ابتدا با تمام توان به ضدعفونی و گندزدایی اماکن دولتی، مساجد، امامزاده‌ها، معابر عمومی، منازل و ... در سطح شهرستان ملایر پرداخت؛ همچنین در این مدت بیش از ۱۰ هزار بسته بهداشتی شامل ماسک، الکل و ژل‌های ضدعفونی به همراه بروشورهای پیشگیری بین مردم شریف شهرستان ملایر توزیع کردیم.

در این برهه از زمان که جهان گرفتار این ویروس منحوس شد و بسیاری از خانواده‌ها گرفتار این بیماری شدند و معیشت مردم با مشکل اساسی روبرو شد با کمک خیرین بزرگوار، سپاه و بسیج و نمایندگان شهرستان ملایر در مجلس توانستیم بیش از یک هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های درگیر این بیماری و کارگرانی که به دلیل وجود این ویروس در کشور بیکار شدند، توزیع کنیم. همچنین در این مدت زمان توانستیم بیش از ۵۰ راس گوسفند ذبح و گوشت آن را بین خانواده‌های آسیب دیده از این بیماری توزیع کنیم.

با توجه به اینکه ازدواج برخی از جوانان به دلیل هزینه‌های بالای تهیه جهیزیه به تأخیر افتاده بود، توانستیم ۵۰ سری جهیزیه تهیه و به نوعروسان اهدا کنیم تا این جوانان نیز تشکیل خانواده دهند. این خانواده‌ها نیز از طریق اهالی محل اعضای گروه شناسایی و به ما معرفی شدند و با حمایت بسیج سازندگی، کمیته امداد و بهزیستی و خیرین بزرگوار این اقلام تهیه و به خانواده‌ها اهدا شد.

همچنین بسیاری از خانواده‌ها در این مدت زمان دچار مشکلات بسیاری شدند و توانایی تهیه اقلام آموزشی برای فرزندان خود را نداشتند و ما توانستیم با کمک خیرین و قرارگاه خاتم الانبیا بسیج سازندگی تعداد ۵۰۰ بسته کامل لوازم تحریر شامل کیف، مداد، دفتر و سایر اقلام آموزشی به همراه ۱۵۳ بسته لباس بین دانش آموزان محروم و نیازمند توزیع کنیم.

 

خداقوت به این روحیه جهادی شما؛ در حال حاضر چه تعداد از اعضای گروهی که سال ۱۳۸۶ آغاز به کار کردید همچنان با شما پای کار هستند؟

همانطور که گفتم با چهار نفر کار را آغاز کردیم و اکنون با گذشت ۱۵ سال از تشکیل گروه حدود ۵۰ نفر اعضای ثابت در گروه ما فعالیت دارند و با توجه به توانایی بالای برخی از اعضا که می‌توانستند یک گروه مستقل را تشکیل دهند، برای تمرکز بیشتر در فعالیت‌ها پیشنهاد تشکیل گروه مستقل به این اعضا را نیز داده‌ایم که برخی از آنها این پیشنهاد را قبول کرده و در حال حاضر گروه‌های دیگری تشکیل داده‌اند و همچنان با وجود اینکه گروه‌های مستقل دارند اما در بسیاری از فعالیت‌ها با یکدیگر تعامل و همکاری داریم چراکه روحیه جهادی و کمک به محرومین است که دل‌های ما را به هم نزدیک کرده و به صورت رفاقتی فعالیت کرده‌ایم نه رقابتی.

نظر شما درباره فعالیت‌های جهادی و محرومیت زدایی چیست ؟

از نظر بنده یکی از پر ثواب‌ترین کارها، همین فعالیت‌های جهادی و کمک به محرومین و مردم است و اگر فعالیت‌های جدید به صورت سازمان یافته باشد و مسئولان و افرادی که از وضع مالی مناسبی برخوردار هستند به کمک گروه‌های جهادی بیایند به بهترین شکل می‌توان فاصله طبقاتی را کم کرد و به معنی واقعی محرومیت زدایی کرد.

برنامه گروه جهادی شما برای آینده چیست؟

از نظر بنده اردوهای جهادی به نوعی خودسازی است و  در همین اردوهای جهادی است که می‌توان تمرین خودسازی کرد و درد محرومین را تاحدی کاست و بنده  این فعالیت‌ها را تا زمانی که توان داشته باشم و خداوند این توان را به بنده داده باشد ادامه خواهم داد.

چه ادارات و ارگان‌هایی با شما همکاری داشته‌اند؟

در طی مدت فعالیت، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی همکاری‌های بسیاری داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به سپاه  پاسداران، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، فرمانداری و بخشداری‌ها، نمایندگان مجلس، بیمه سلامت و بسیاری از ارگان‌های دیگر اشاره کرد که این ارگان‌ها در تمام فعالیت‌های یاری رسان ما بوده‌اند.

 کلام آخر...

انجام اردوهای جهادی فقط و فقط برای رضای خدا است، اردوی جهادی جایی است که انسان‌ها  دور هم جمع می‌شوند و کاری انجام می‌دهند که رضای خدا در آن است و تنها جایی است که می‌توان خلوص جبهه را در آن یافت.

به جوانان توصیه می‌کنم که اگر جایی اردوی جهادی سراغ دارند برای یک بار هم که شده امتحان کند و مطمئن باشند ضرر نمی‌کنند اگر هم در سطح شهرستان ملایر دوست داشتند گروه جهادی شهید مهدی با کمال میل از همکاری جوانان در این گروه استقبال می‌کند.

 

خبرنگار: شهرام ذبیحی

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات