خبرهای داغ:
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کرمانشاه از فعالیت ۱۶ مرکز سوادآموزی در استان خبرداد و گفت: ۹۸ درصد مردم استان باسوادند و کرمانشاه از نظر سوادآموزی سال گذشته رتبه نخست کشور را کسب کرد.
کد خبر: ۹۵۳۸۶۰۴
|
۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲

به گزارش خبرگزار بسیج از کرمانشاه، یاسر کرمی با اشاره به رتبه برتر کرمانشاه در زمینه سوادآموزی اظهار داشت: شاخص‌های بیست‌و‌دوگانه‌ای از جمله تعداد سوادآموزان، بازدهی و هزینه‌ها برای ارزیابی رتبه استان‌ها وجود دارد و استان کرمانشاه از این نظر سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نرخ باسوادی در کشور 97 درصد و در استان کرمانشاه 98 درصد است عنوان کرد: 16 مرکز یادگیری محلی در نقاط مختلف استان واقع شده که به طور عمده در مناطق کم برخوردار قرار دارند و دو مورد از این مراکز در زندان‌ها هستند.

کرمی با اشاره به اینکه در تمام این مراکز خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود گفت: هدف از این اقدامات توزیع عدالت آموزش در مناطقی است که به آموزش رایگان دسترسی ندارند و از طرف دیگر در بیانیه گام دوم انقلاب بر ریشه‌کنی بی‌سوادی تأکید شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه آموزش نهضت دارای سه مرحله سوادآموزی، تحکیم و انتقال است افزود: در این مراکز با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان آموزش‌هایی به زنان خانه‌دار ارائه می‌شود و کارشناسانی مهارت زندگی را آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در این مراکز محیط امن و رایگان در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد عنوان کرد: برای دوره انتقال 10 درصد از سوادآموزان آموزش کار با رایانه را دریافت می‌کنند و در پایان گواهی به سوادآموزان ارائه می‌شود.

کرمی با بیان اینکه فاصله بین نرخ باسوادی شهر و روستا در استان کرمانشاه از میانگین کشوری دو درصد کمتر است به طوری که در کشور 11 درصد و در استان کرمانشاه بین 9 تا 10 درصد است گفت: فاصله باسوادی مردان و زنان در کشور 6 درصد و در استان کرمانشاه پنج درصد است.

وی با اشاره به اینکه سوادآموزان برای ثبت نام باید به سامانه سوادآموزی به آدرس SAVAD.IR مراجعه کنند افزود: علاوه بر ثبت نام افراد در سامانه، لیستی از افراد واجد شرایط از طریق کمیته امداد و بهزیستی در اختیار ما قرار می‌گیرد و در صورت تمایل آن‌ها را ثبت‌نام می‌کنیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی از آموزش‌ها در بستر شاد ارائه می‌شود عنوان کرد: علاوه بر سه طرح اصلی، آموزش مهارت‌های زندگی، مفاهیم دینی و نماز به سوادآموزان ارائه می‌شود و در این راستا با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله حوزه علمیه قراردادهایی منعقد شده است.

کرمی با اشاره به اینکه طرح سوادآموزی شامل افراد 10 تا 59 سال است گفت: شروع سال تحصیلی از مهر ماه و پایان آن شهریور ماه است اما افرادی که در طول سال نیز ثبت‌نام کنند تحت آموزش فرد به فرد قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به وجود دو ظرفیت استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش در استان و موفقیت استان در زمینه سوادآموزی عنوان کرد: نرخ باسوادی برخی از شهرستان‌ها نسبت به میانگین استانی پایین‌تر است و به همین دلیل امسال طرح شتاب بخشی در این شهرستان‌ها اجرا می‌شود که در یک دوره چهار ساله نرخ بی سوادی خود را به میانگین استانی یا به صفر برسانند.

ارسال نظرات