خبرهای داغ:
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در کشور:

شهید مدنی الگوی عرفان انقلابی است /همدان پایگاه علم، عرفان و جهاد است

همدان-رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در کشور گفت: شهید مدنی الگوی عرفان انقلابی است، این وجهه از شخصیت شهید است که امروز ما بیشتر به آن احتیاج داریم.
کد خبر: ۹۳۷۱۹۳۸
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹

همدان پایگاه علم، عرفان و جهاد است که گوهرشناسی می‌کندبه گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری  امروز در کنگره ملی شهید محراب آیت اله مدنی، اظهار داشت: جامعه جوان ما باید از اشراف و اکمال این شهید محراب بهره ببرند.

وی افزود: جامعه جوان ما از جمله طلاب و همه مردمان سرزمین ما باید به این منبع فیاض بخش از لطف الهی بهره‌مند شوند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در کشور گفت: شهدای محراب عنوان زیبایی است که برگرفته از ویژگی خاص مولای عالم حضرت علی (ع) و حکایتی است از ذخایر نورانی انقلاب اسلامی، انسان‌های بزرگ و عالی‌قدری که در مقام طریق و ستارگان درخشانی هستند.

وی اضافه کرد: معلمان انقلاب در اقصی نقاط ایران که در پایگاه ذکر و صلاح و در محراب عشق در روز جمعه و در نمازجمعه و در مقام امام جمعه به شهادت رسید.

علی اکبری ابراز داشت: شهید آیت اله مدنی هم معلم اول و هم استاد بود و در دهه ۶۰ و اندکی از دهه ۷۰ ما از این ذخایر فراوان داشتیم، اما در دهه ۸۰ و ۹۰ ما بایک غفلت عظیم مواجه شدیم و از ظرفیت نماز جمعه تا مجموعه علمی و فرهنگی از آموزش و پرورش تا آموزش عالی ما همه گرفتار بود.

وی بیان کرد: کنگره شهید محراب که به مناسبت چهلمین سال شهادت آیت اله مدنی برگزار شد یک رجوع متواضعانه و مشتاقانه به این صندوق ذخیره جاودانه انقلاب است که برای یک حرکت پرشتاب انقلاب در دهه چهلم انقلاب برداشته شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در کشور گفت: شهدای محراب نقطه تلاقی علم با ایمان، ایمان با عمل صالح، عمل صالح با جهاد و حماسه، جهاد و حماسه با عرفان، عرفان با ایثار و خدمت و ایثار و خدمت با شهادت هستند و چه ترکیب بدیع و ممتازی است.

وی افزود: کنگره شهید محراب آیت اله مدنی  به مناسبت چهلمین سال شهادت این شهید با همت جمعی از خوبان برگزار می‌شود که یک رجوع متواضعانه و مشتاقانه به این صندوق ذخیره جاودانی انقلاب اسلامی است که برای پشتیبانی از حرکت پرشتاب نهضت و انقلاب اسلامی در چله دوم به غایت به یک چنین رجوعی نیازمند هستیم.

حاج‌علی‌اکبری ابراز داشت: در چله دوم یک مراجعه و رجعت پخته و بالغ و آگاهانه و عالمانه، مستند و دقیق همراه با یک تحلیل مناسب و عمیق از تأثیر اجتماعی این مصلحان ارجمند برای ارائه‌ای روان، دلپذیر و دادن تصویری درست از نقطه اوج فکر، شخصیت، زندگی و اقدام این شهید برجسته، تصویری الهام بخش، امیدآفرین، همگانی و فراگیر، معطوف به مخاطب جوان با تأکید بر مخاطبان خاص که مشعل داران هدایت در جامعه، روحانیان و طلاب و ائمه جمعه هستند، هدفی است که برای این کنگره طراحی شده است.

وی با بیان اینکه با شهید ثانی از این حلقه، شهدای محراب آغاز شد، گفت: شهید آیت اله مدنی آغاز یک حرکت تازه است که با یک نگاه نو، عالمانه، هنرمندانه و نگاه تربیتی و اجتماعی به صورت خودجوش و عاشقانه دوستان به میدان آمدند و این کار را شروع کردند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در کشور ابراز داشت: همدان یعنی پایگاه علم و عرفان و جهاد، دارالمجاهدین و دارالمؤمنین و حقش است که گوهرشناسی و قدرشناسی کند، با ویژگی‌های فرهنگی و دینی و تمدنی و انقلابی که خاص خود همدانی‌ها است و این خطه را فوق العاده در سرزمین ما برجسته کرده و دارای درخشش و جایگاه خاص خود است.

وی با اشاره به اینکه یک معدن پرذخیره از عرفان، هنر و معنویت و ملکیت این می‌شود همدان، گفت: این گوهرشناسی و قدرشناسی نسبت به شهید عالیقدر والامقامی است که همدانی‌ها او را از خود می‌دانستند و او هم خود را از همدان می‌دانست و به خاطر حضور مؤثر و حضوری که تاریخ همدان را در سال‌هایی تحت تأثیر خود قرار داد.

حاج‌علی‌اکبری عنوان کرد: شهید مدنی، این شهید عالی قدر از یک روستا شروع کرد و همدان را تحت تأثیر نفس قدسی خود قرار داد و بعد آن حرکت را در جا‌های دیگر امتداد بخشید.

وی با بیان اینکه با تأسیس این مؤسسه نورانی و دبیرخانه فعال و با آغاز این کنگره شریف یک حرکت الگویی برای کشور در همدان آغاز شد و در تهران جلوه دیگری خواهد داشت، ابراز داشت: در ارتباط با سایر شهدای محراب این حرکت به صورت یک زنجیره طلایی و پرنور ادامه پیدا خواهد کرد و با یک تصویر آمیخته با شرمساری و تواضع و توبه به قصد جبران خسارت‌ها برای اینکه این حرکت ادامه پیدا کند و حساب شده و سنجیده و پخته باشد تا بتواند ساحت‎های گوناگون مورد نیاز را در کشور پاسخگو باشد.

رئیس شورای سیاسگذاری ائمه جمعه کشور اضافه کرد: این پرچم که به نام شهدای محراب و با یاد شهید مدنی برافراشته می‌شود نباید زمینه گذاشته شود و باید در عرصه‌های گوناگون فرهنگ سازی شود به ویژه در تأمینی که باید در سطح مخاطبان با تأکید بر جوان و نوجوان و کودک پیدا کند.

وی ادامه داد: آثاری که در این حرکت نمایان می‌شود، باید بتواند در ساحت‌های مختلف برای تولید هزاران اثر مبنایی شود و این در سطوح گوناگون مورد نیاز در کشور فراگیر شود و در همه عرصه مقاومت و اقصی نقاط جهان این شخصیت‌ها باید آن نقش الهام‌بخش خود را داشته باشند و این حرکت ما مبتنی بر اخلاص و صفا و با الهام از همین شهدا به ویژه شهید مدنی بتواند کار خود را انجام دهد.

حاج‌علی‌اکبری گفت: این کنگره و امتدادش در حقیقت پاسخی است به امر الهی که از قرآن کریم برداشت می‌شود و خداوند می‌خواهد یاد خوبان و بزرگان و یاد صالحان در جامعه بزرگ داشته شود.

وی با بیان اینکه حرکت ما باید ادامه یابد، تصریح کرد: یاد این بزرگان می‌تواند برای جامعه ما پیش برنده باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در کشور افزود: شهید مدنی شخصیتی است که تکمیل یافته و قدم به قدم جلو رفته و در مرحله نخست و در خودسازی و توشه گرفتن کامیاب بوده و موفق شده است که در چنین منزلتی قرار بگیرد و جاودانه شود.

وی عنوان کرد: به اعتقاد امامین انقلاب که هیچکدام در اظهار نظر مبالغه نمی‌کنند و اظهار نظرشان درباره این شهید از سر شهود و ارتباط نزدیک بوده است، یکی در جایگاه استادی و دیگری در جایگاه همراهی است؛ به اعتقاد این بزرگان شهید مدنی شخصیتی کم نظیر معرفی شده است که باید روی آن درنگ کرد.

حاج‌علی‌اکبری گفت: در جامعیت و فقاهت، عقل نظری و حکمت نظری و عقل عملی قهرمان حکمت است، او یک استاد به تمام معنا و مطرح در حوزه فقاهتی و در حوزه‌های مختلف است و در عرفان و معنویت و اخلاق یک شخصیت خودساخته و بهره‌مند از بهجت روحی، آینه اخلاص و سرشار از حسن خلق، تواضع، وقار، اشک و ارادت ویژه به اباعبدالله (ع) و ارادت ویژه به حضرت مهدی (عج) و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، عالم ناطق است که بیان و تبیین دارد و هر کجا هست الهام بخش است و حلقه پیرامون خود را کاملا تحت تأثیر قرار می‌دهد بویژه نگاه مؤکدی نسبت به نسل جوان دارد و در عین حال اهل مبارزه است و بینش سیاسی قوی دارد، شجاع و صریح و خطرپذیر است و با روح حسینی و علوی وسط میدان اصلاح اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: شهید مدنی الگوی عرفان انقلابی است، این وجهه از شخصیت شهید است که امروز ما بیشتر به آن احتیاج داریم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در کشور یادآور شد: امام راحل ما پرچم‌دار عرفان اجتماعی در زمانه بود و کسی که عرفان ناب را در ساحت اصلاح اجتماعی معرفی کرد امام (ره) بود، ویژگی این عرفان ناب که بسط اجتماعی دارد تحولات بزرگ در روزگار ما است و تأسیس نظام و شکل دادن به نهضت اسلامی است و بالاتر از همه تأثیر تربیتی است و می‌توان این عرفان را در سیمای مجاهدان شهید دید.

وی با بیان اینکه استان همدان شهیدپرور است و ۸ هزار شهید این استان حاصل این مکتب ناب است، گفت: ما در ارتباط با شهدای محراب که همگی از این ویژگی بهره‌مند هستند و به خصوص شهید مدنی باید بتوانیم این نگاه را که نیاز جدی امروز حوزه‌های علمیه، امامان جمعه و عموم جامعه جوان ما و شالوده تربیتی نسل آینده است برآورده کنیم و باید وجهه همت خود قرار دهیم.

حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه این عرفان سوق دهنده مسئولیت‌های اجتماعی است، ادامه داد: مسئولیت‌های اجتماعی که دارای ریشه و مبنا است پرچم عدالت را بر می‌دارد و این پرچم عدالتی است که مبتنی بر معنویت و عرفان و اخلاق است و اگر پرچم اصلاح اجتماعی را به دست گیریم مبتنی بر انگیزه الهی است.

گفتنی است؛ در ادامه این مراسم رونمایی از تمبر و ۷ کتاب در خصوص شهید محراب آیت الله مدنی انجام شد و سپس پیام آیت اله العظمی سبحانی به کنگره شهید قرائت شد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات