صفحه نخست

استان ها

اقشار و معاونت‌ها

سازمانها و وزارتخانه‌ها

محور مقاومت

اقتصاد مقاومتی

روابط بین الملل

ورزشکاران

فیلم و نماهنگ

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

جامعه زنان

راهیان نور

جامعه پزشکی

اجتماعی

دانشجویی

مهندسین صنعت

اصناف

مداحان

سازمان حفظ آثار

کارگری

عشایری

پیشکسوتان

دانش آموزي

مهندسین عمران

فرهنگیان

اساتيد

مهندسين کشاورزی

حقوقدانان

طلاب و روحانيون

بنیاد فرهنگی روایت

علمي، پژوهشي و فناوري

بسیج رسانه

كارمندان

مساجد و محلات

بنیاد تعاون

باشگاه خبرنگاران

باشگاه آذربایجان شرقی

باشگاه آذربایجان غربی

باشگاه اردبیل

باشگاه اصفهان

باشگاه البرز

باشگاه ایلام

باشگاه بوشهر

باشگاه تهران

باشگاه تهران بزرگ

باشگاه چهارمحال و بختیاری

باشگاه خراسان جنوبی

باشگاه خراسان رضوی

باشگاه خراسان شمالی

باشگاه خوزستان

باشگاه زنجان

باشگاه سمنان

باشگاه سیستان و بلوچستان

باشگاه فارس

باشگاه قزوین

باشگاه کردستان

باشگاه قم

باشگاه کرمان

باشگاه کرمانشاه

باشگاه کهگیلویه و بویراحمد

باشگاه گلستان

باشگاه گیلان

باشگاه لرستان

باشگاه مازندران

باشگاه مرکزی

باشگاه هرمزگان

باشگاه همدان

باشگاه یزد

رزمایش اقتدار عاشورایی

هنرمندان

سازندگی

سازمان ورزش

فرهنگی و هنری

وزارت صمت

وزارت نفت

وزارت ارتباطات

وزارت دفاع

وزارت نیرو

وزارت آموزش و پرورش

وزارت جهاد کشاورزی

وزارت مسکن و شهرسازی

وزارت اقتصاد و دارایی

سازمان انرژی اتمی

سازمان آتش نشانی

بسیج صدا و سیما

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 02 June 2024
شاهرود_در جلسه شورای اسلامی شهر شاهرود از کتاب لعل رونمایی و از نویسندگان و تهیه کنندگان این کتاب، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
کد خبر: ۹۳۱۵۲۲۶
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
به گزارش خبرنگار بسیج، در جلسه شورای اسلامی شهر شاهرود از کتاب لعل رونمایی و از نویسندگان و تهیه کنندگان این کتاب، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
گویش و لهجه‌ها در خطر نابودی
شهردار شاهرود مهندس علیرضا حاجی محمد علی در صحن علنی شورای اسلامی شهر و در آئین رونمایی از کتاب لعل به نویسندگی آقای مرتضی عرب حجی با اشاره به اینکه شناسایی و پاسداری میراث فرهنگی کهن ایرانی یعنی گویش‌های بومی می‌تواند اقدامی موثر درون زا برای حفظ و پاسداری زبان و گویش باشد، گفت: به عبارت دیگر، امروز خرده فرهنگ‌ها یا فرهنگ‌های محلی در آستانه انقراض هستند و گویش‌ها در مسیری تدریجی و شاید وحشتناک و شتابزده محو می‌شوند و در سایه سار فرهنگ‌های تهاجمی، آینده فرهنگ و زبان اقوام ایرانی را تهدید می‌کنند.  
وی ضمن بیان این مطلب که دو فاجعه در حال اتفاق است: از یک سو با ریزشِ واژگان اصیل و ریشه دار بومی و از سویی بارش واژگان بیگانه مواجه هستیم، افزود: بهترین راهکار برای حفظ این گویش استفاده این لهجه در مراسم‌های رسمی، اداری و اجتماعی توسط بزرگان شهر خواهد بود.
گویش و لهجه‌های محلی باید با برنامه ریزی دقیق فرهنگ سازی شود
عضو شورای اسلامی شهر شاهرود، سید حبیب الله میر ابوالحسنی در صحن علنی شورای اسلامی شهر و در آئین رونمایی از کتاب لعل با گویش شاهرودی، با اشاره به اینکه از آنجایی که زبان، ابزار انتقال دانش و اطلاعات انسان درباره طبیعت و کائنات است مرگ زبان به ناپدید شدن بخش بزرگی از میراث فرهنگی، از شعر و افسانه ها، ضرب المثل و لطیفه و ابزار تعامل و تفاهم نسل‌ها می‌انجامد، ابراز داشت: گویش و لهجه‌های محلی با برنامه ریزی دقیق به خصوص رده سنی پیش دبستانی و ابتدایی برنامه ریزی کند.
وی ضمن بیان این مطلب که امروز نمی‌توان گفت که از کدام سو حرکت کنند و آنقدر حوزه‌ها گسترده هستند که هر کار پژوهشی انجام شود در جای خود حائز اهمیت و ارزشمند خواهد بود و می‌توان گفت که اگر پژوهشگران بتوانند کار‌های مفیدی در حوزه زبان شناسی انجام دهند هم به حفظ زبان و هم به ارتقای این علم کمک می‌کنند، اظهار داشت: صبر و تحمل در قصه فرهنگ سازی در خصوص گویش شاهرودی از مهمترین مولفه هاست که باید با دقت و زحمت زیاد و صبوری آن را به پایان رساند.
گویش شاهرودی در سرازیری فراموشی
عضو شورای اسلامی شهر شاهرود، حمیده محبی نیز ضمن بیان این مطلب که، انسان با آوا و لحن و صدا بدنیا می‌آید و در جریان و در بستر رشد و جهش، توانش گفتاری و بیانیِ و سخن رایاد می‌گیرد، گفت: فرهنگ و اندیشه‌ها در بستر زبان شکل می‌گیرند و می‌بالند و متقابلاً آن‌ها را دگرگون و دچار تغییر می‌کنند. ‏
وی با بیان اینکه شنیدن یکی از مولفه‌های یادگیری گویش محلی در راستای فرهنگ سازی و استفاده از این گویش در کودکان به خصوص در رده سنی پیش دبستانی و ابتدایی خواهد بود، بیان داشت: استفاده از این گویش در خانواد‌های شاهرودی متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.
برنامه فرهنگ سازی و آموزش عمومی شهروندان در حوزه مدیریت پسماند از اولویت ویژه‌ای برخوردار است
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شاهرود، وحیدالدین وحیدنیا با اشاره به اینکه آموزش و توانمندسازی شهروندان برای ارتقای دانش، تقویت مهارت ها، کسب عادت‌های صحیح زندگی اجتماعی و بروز رفتار‌های مطلوب شهروندی بویژه در بهره برداری مناسب از امکانات شهری از جمله مهمترین ضرورت‌های شهرداری‌ها است، بیان داشت: همکاری مردم در اجرای برنامه‌های مختلف اجتماعی و زیست محیطی از عوامل تأثیرگذار در اجرای صحیح  مدیریت پسماند‌ها و کاهش هزینه‌ها و همچنین نهادینه نمودن  فرهنگ صحیح برخورد مردم با پسماند‌ها از جمله کاهش تولید زباله، استفاده مجدد و بازیافت آن با اجرای صحیح تفکیک زباله از مبدأ در راستای بقای هرچه بیشتر محیط زیست سالم و ارتقا سلامت جامعه است که از این رو فرهنگ سازی و آموزش عمومی شهروندان از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.
لازم به ذکر است، هدف این کتاب آشنایی با ادبیات و گویش شاهرودی ویژه مقاطع دبستان و پیش دبستان است.
نویسنده این کتاب آقای مرتضی عرب حجی و تصویرگر خانم زهره میزانی هستند.
ارسال نظرات