خبرهای داغ:
ياسر متانت
جاذبه هاي گردشگري گلپايگان
مسجد جامع گلپايگان،از مساجد مهم تاريخي دوران سلجوقي و از مساجد بزرگ ايران زمين است که با توجه به تاريخ ساخت آن شايد بتوان گفت معماري ايراني، اسلامي اين مسجد، الگويي بوده‌ است براي ساخت مسجدهاي بزرگ ديگر، در قلمرو حکومت سلجوقيان
کد خبر: ۹۰۰۲۳۴۹
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

به گزارش خبرگزاري بسيج از گلپايگان، مسجد جامع گلپايگان در حدود 900 سال پيش (اوايل قرن ششم هجري قمري)، در دوران حکومت ابوشجاع محمدبن ملکشاه سلجوقي بنا شده‌است. پيش از آن به استناد نام ابوشجاع که در کتيبه دور گنبد است، زمان ساخت مسجد جامع گلپايگان را مابين سال‌هاي 498 تا 512 هجري قمري، يعني دوران حکومت وي، مي‌دانستند تا اين که باستان شناسان با خواندن کتيبه‌هاي محراب دريافتند که بخشي از کتيبه‌ها زير کف شبستان مسجد است و به احتمال قوي تاريخ بنا هم روي آن نوشته شده ‌است.

اين مسجد داراي صحن و شبستان وسيع و گنبد بزرگ آجري مي باشد و متعلق به زمان محمد بن ملكشاه سلجوقي و از حيث نكات فني و ساختماني داراي امتيازات فراواني مي باشد. ازخصوصيات مسجد و گنبد آن دارا بودن كتيبه هاي آجري متعدد و تزئينات فراوان دوره سلجوقي است.

در متن كوفي گنبد،نام محمد بن ملك شاه خوانده مي شود و اطراف محراب بزرگ زير گنبد در متن كتيبه اي نام باني آن بناي عظيم را، ابونصربن محمد بن ابراهيم آورده اند. همچنين بربدنه هاي مختلف شبستان نام بزرگان دين و جملات مذهبي را به خط كوفي آجري نوشته اند.

در زمان فتحعلي شاه قاجار شبستان هاي ساده طرفين گنبد و بناهاي شرقي و غربي مسجد را احداث نموده و بر ساختمان هاي گنبد عهد سلجوقي افزوده اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها