جمعیت بستر جامع رشد و پیشرفت است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در وبینار تبیین طرح جوانی جمعیت و سلامت خانواده گفت: جمعیت بستر تمدن‌آفرینی و بستر جامع رشد و پیشرفت است.
کد خبر: ۹۳۴۳۱۴۶
|
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، آیت الله صفایی بوشهری در وبینار تبیین طرح جوانی جمعیت و سلامت خانواده با بیان اینکه مسئله جمعیت در تمامی ادوار تاریخ به عنوان یک مقوله راهبردی مطرح بوده است، اظهار کرد: هر جامعه‌ای که دارای جمعیتی پرشمارتر، کاراتر و دارای محصولات بروز و فوق روزتر بوده، قدرت اقتدار بیشتری نسبت به دیگر جوامع داشته است.
نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: جامعه‌ای که دارای جمعیت کمتر، نارکارآمد و بدون محصولات بروز و فوق روز بوده، تحت سلطه قرار خواهد گرفت بنابراین مقوله مدیریت جمعیت و رشد متناسب آن نقش مهمی در استقلال کشور در تمدن آفرینی و در مسائل مهم خانوادگی و عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی حوزه‌های علم و فناوری خواهد داشت.
امام جمعه بوشهر بیان کرد: در متون فاخر دین در تمام ادیان الهی به ویژه اسلام نیز بر داشتن جمعیت مناسب و جوان تاکید بسیار شده است.
وی افزود: بحث جمعیت را می‌توان از منظر‌های مختلف مورد بررسی قرار داد که همه این منظر‌ها یک نقطه مشترک دارند و آن این است که جمعیت بستر تمدن آفرینی و بستر جامع رشد و پیشرفت است یعنی تمامی عرصه‌های پیشرفت، توسعه و تمدن آفرینی در جغرافیای جمعیت صورت می‌گیرد.
آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه در رابطه با رشد و افزایش جمعیت در عرصه جامع شناسی نقطه نظرات مختلفی وجود دارد، خاطر نشان کرد: اسلام و مدیریت اجتماعی جامعه به ما این درس را می‌دهد که افزایش جمعیت متناسب با روند زمانی نیاز‌ها و متناسب سازی محیط با جمعیت و جمعیت با محیط و نیاز‌ها یک نکته اساسی است و این بدان معناست که نیازها، توانمندی‌ها و جمعیت ما باید متناسب با هم رو به پیشرفت باشد.
امام جمعه بوشهر با بیان اینکه یکی از مقولات مهم عرصه تمدن آفرینی و توسعه و پیشرفت، حوزه جمعیت کارآمد است، اظهار کرد: الان متاسفانه طبق آخرین آماری که مراکز پژوهشی و رسمی ارائه کرده اند نرخ باروری و رشد جمعیت خیلی کاهش پیدا کرده است.
نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر جوانان را موتور حرکت جامعه عنوان نموده و افزود: اگر این روند تقلیل جمعیت بیشتر شود جامعه رو به پیری رفته و جامعه جوان کم می‌شود و یک حلقه مفقوده ما بین جمعیت تازه متولد شده و پیر شده ایجاد می‌شود یعنی یک چاله عمیق جمعیتی ایجاد می‌شود و این بسیار برای یک مملکت خطرناک است.
وی تأکید کرد: مقوله رشد جمعیت و ایجاد بستر‌های مختلف برای این رشد و توانمند سازی آن و استفاده از این جمعیت برای تمدن آفرینی فوق العاده مهم است به همین جهت باید در عرصه فرهنگ سازی رشد جمعیت و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه بسیار تلاش عمیق شود.
آیت الله صفایی بوشهری افزود: حوزه‌های بهداشت و تغذیه، اقتصاد و معیشت خانواده‌ها و بکارگیری مناسب برای جمعیت باید به عنوان یک منظومه لحاظ شوند که این رشد جمعیت در بستر خود قرار گیرد و به سرانجام برسد و به عنوان یک مؤلفه قدرت در فضای ملی به یک عامل اقتدار بین المللی برای نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود و این نگاه مقام معظم رهبری است که بار‌ها بر آن تاکید داشته اند.
انتهای پیام/
ارسال نظرات