خبرهای داغ:

روایت حماسه 25 آبان مردم نصف جهان از زبان فرمانده سپاه صاحب الزمان

فرمانده سپاه استان اصفهان با بیان روایتی از واقعه 25 آبان، از رشادت رزمندگان این استان در عملیات محرم و حماسه‌ای که مردم اصفهان در تشییع این شهدا آفریدند سخن گفت
کد خبر: ۹۳۸۹۹۳۷
|
۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان؛ فرمانده سپاه استان اصفهان در نشست هیئت اندیشه ورز بسیج ورزشکاران استان اصفهان به بیان خاطراتی از واقعه 25 آبان سال 1361 که سبب شد نام اصفهان با تشییع 370 شهید رد یک روز در تاریخ جاودانه بماند پرداخت.

سرتیپ دوم پاسدار مجتبی فدا در مورد این تشییع عظیم گفت: استان اصفهان در عملیات محرم حدود 1300 شهید تقدیم انقلاب کرد که تعداد زیادی از این شهدا را آب برد و هیچ وقت جنازه ایشان پیدا نشد. قرار شد مابقی شهدا که حدود 1000 شهید بودند را برای تشییع به اصفهان منتقل کنیم اما شهید خرازی و دیگران گفتند اگر یکباره 1000 شهید به اصفهان ببریم، شهر بهم خواهد ریخت لذا قرار شد این شهدا در دو مرحله به اصفهان منتقل و در آن جا تشییع شوند.

وی ادامه داد: در مرحله اول 570 شهید به استان متقل شدند که 370 نفر از این شهدا متعلق به شهر اصفهان بودند و قرار شد در روز 25 آبان تشییع شده و به خاک سپرده شوند. آن زمان گلستان شهدا به شکل امروزی نبود و بین خانه‌های مسکونی محصور بود. شب روزی که قرار بود شهدا را تشییع کنند یک شبه 16 خانه اطراف گلستان شهدا را خریداری کردند و خانواده‌ها را در جای دیگر اسکان دادند، این خانه‌ها را تخریب کردند و 370 قبر کندند که فردا شهدا را در این قبرها دفن کنند.

این یادگار دفاع مقدس افزود: آن شب حدود ساعت 11:30 من رسیدم گلستان شهدا دیدم حدود 150 نفر با بیل و کلنگ آن جا ایستادم و وقتی پرسیدم چکار می‌کنند گفتند شنیدیم برای کندن قبر نیرو لازم دارند، امدیم کمک کنیم.

فرمانده سپاه استان اصفهان گفت: این شهدا از نقاط مختلف شهر بودند، لذا صبح روز 25 آبان تشییع آن‌ها از منازلشان آغاز شد و بر روی دست‌ها همه این شهدا تا میدان امام تشییع شدند و بعد از مراسمی در آنجا، دوباره بر روی دست‌ها از میدان انقلاب تا گلستان شهدا تشییع شدند. وقتی اولین شهید به گلستان شهدا رسید اذان ظهر بود و زمانی که آخرین شهید را دفن کردند اذان مغرب گفته شد.

سردار فدا گفت: آن روز مسیر چهار باغ خواجو تا پل خواجو و تا گلستان شهدا یک دست توسط جمعیت انبوه مردم پر شده بود تابوت‌ها بودند که پشت سر هم به سمت گلستان شهدا هدایت می‌شدند.

وی با اشاره به عظمت روز 25 آبان برای مردم اصفهان تأکید کرد: این روزها و اتفاقات نباید از یاد ما و از یاد مردم ما برود و باید به واسطه این مناسبت‌ها، این الگوها، اسطوره‌ها و نخبگان خودمان را به نمایش گذاشته و آن‌ها را معرفی کنیم.

ارسال نظرات