خبرهای داغ:

گام اول انقلاب همیشه مدیون حضور اجتماعی و سیاسی زنان بوده است

اگر از نقش تاثیرگذار و بی‌بدیل زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عبور کنیم که بارها بیان شده گام اول انقلاب و مسیر پیموده شده از انقلاب تا امروز همیشه مدیون حضور اجتماعی و سیاسی زنان بوده است.
کد خبر: ۹۴۱۱۲۸۰
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-خبرگزاری بسیج:با آغاز دهه فجر ، خاطرات سال های مبارزه و جهاد برای برقراری حکومت اسلامی در یادها زنده می شود، روزهای تلخ و شیرینی که اگرچه عزیزان بسیاری شهید، مجروح، و شکنجه شدند، اما دستاورد بزرگی بنام جمهوری اسلامی ایران برای ما به یادگار گذاشت.
حال سوال این است که نقش انقلاب اسلامی در تحول و ارتقای حضور اجتماعی زنان ایرانی چه بوده است؛ در همین راستا مصاحبه‌ ای با راحله عبدالرحیم کارشناس فرهنگی و فعال این حوزه انجام دادیم:
- خانم عبدالرحیم نقش انقلاب اسلامی را در تحول و ارتقای حضور اجتماعی زنان ایرانی چگونه ارزیابی می کنید؟
حضور اجتماعی زنان نه فقط در ایران بلکه در دیگر کشورها همیشه یکی از چالش‌ها و موضوعات محل بحث اندیشمندان و سیاسیون بوده است. برخی از صاحب‌نظران اولین و جدی‌ترین حضور اجتماعی-سیاسی زنان در ایران را موضوع تحریم تنباکو دانسته‌اند که با افزایش سطح آگاهی زنان و تمایلات مذهبی و اعتقادی شکل گرفت. امّا کنشکری و تاثیرگذاری اجتماعی و سیاسی در این اندازه را دیگر در دوران‌های مختلف ایران -قاجار، مشروطه و پهلوی- شاهد نبودیم و حضور اجتماعی زنان بیشتر یا لقلقه زبان بوده و اقدام و عملی جدی برای آن صورت نگرفته است.

برای بیان ابعاد فکری و نظری بنیانگذار جمهوی اسلامی ایران نسبت به این موضوع بازخوانی این بیانات از ایشان خالی از لطف نیست: «همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زن‌ها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند. زن‌ها هم باید در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند.»(صحیفه امام،ج۱۸،ص۴۰۳) «اسلام هیچ گاه مخالف آزادی زن‌ها نبوده است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت خود را انتخاب کند و در فعالیت های مختلف اجتماعی شرکت داشته باشد. زنان آزادند در همه فعالیت ها نقش داشته باشند، آن چیزی که اسلام با آن مخالف است شیء شدن زن در جامعه است، اسلام می خواهد که زن حیثیت و شخصیت و شرافت خود را حفظ کند. اسلام زنان را از فسادی که آنان را تهدید می کند نجات داده و می دهد و در حقیقت آنان را از بند فساد آزاد کرده است. اسلام نمی خواهد زنان ملعبه دست باشند، می‌خواهد زنان آدم باشند مثل سایر آدم ها. ما می خواهیم زن آدم باشد مثل سایر آدم ها، انسان باشد مثل سایر انسان‌ها، آزاد باشد مثل سایر آزادی ها.» (صحیفه امام،ج۳،ص۳۷۰) علاوه بر این امام(ره) بارها تاکید کردند که حرکت‌های انقلابی و همه ابعاد انقلاب اسلامی مرهون زنان بوده است. اگر از نقش تاثیرگذار و بی‌بدیل زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس عبور کنیم که بارها بیان شده گام اول انقلاب و مسیر پیموده شده از انقلاب تا امروز همیشه مدیون حضور اجتماعی و سیاسی زنان بوده است.

دلیل شما برای این اثبات این موضوع چیست؟
شاهد مثال این بحث ارتقای سطح تحصیلات و آموزش، ارتقای سطح امنیّت اجتماعی برای حضور اجتماعی زنان، بازیابی و بازسازی هویّت منکوب شده‌ی زنان در دوران پهلوی، فراهم نمودن حضور زنان در مناصب مهم حاکمیتی و قانونگذاری و ... است.
افزایش سطح عمومی سواد و حتی تحصیلات تکمیلی در جوامع یکی از اصلی‌ترین عوامل توسعه است. که بر اساس آمار می توان گفت این نرخ برای زنان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی حدودا ۹ برابر افزایش داشته، همین آمار برای تحصیلات دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی ۱۷ برابر در چهل سال اخیر افزایش یافته، که حتی در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها برای جبران سال‌های گذشته زنان سهم بیشتری در پذیرش را به خود اختصاص می‌دهند. دومین آماری که باید به آن اشاره کرد افزایش تقریباً ۳ درصدی نرخ اشتغال زنان در ۳۰ سال اخیر است. آمارها و شواهد نشان می‌دهد که حرکت و برآیند تحولی در حضور اجتماعی زنان علیرغم مشکلات و ضعف‌ها مثبت بوده باید در چهل سال دوم انقلاب سرعت بیشتری بگیرد.
به نظر شما مطالبی که به آن اشاره فرمودید، به خوبی در رسانه ها منعکس شده است؟
امروزه در جنگ روایت‌ها با وارونه نمایش دادن واقعیات، تطهیر دوران پهلوی و محدود کردن نقش‌آفرینی اجتماعی زنان به موضوعاتی نظر حضور در ورزشگا‌ها، دوچرخه سواری و ... به دنبال پرداختن و ایجاد چالش‌های برای زنان و انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب هستند. باید برای زنان تبیین شود که عدم حضور آن‌ها در ورزشگاه‌ها یا دیگر موضوعات نه بخاطر ایجاد مانع‌های حضور اجتماعی زنان است بلکه بخاطر فراهم نبودن زیرساخت‌ها و کم اهمیّت بودن این موضوع برای عموم زنان است. همین چند روز گذشته در بازی ایران و عراق با شرایطی حضور زنان فراهم شد ولی اگر از بین همان زنان پژوهشی انجام می‌گرفت اثبات می‌شد که زنان موضوعات و چالش‌های اساسی‌تری برای حضور اجتماعی دارند که باید آن‌ها را از دولت‌ها و مسئولین در گام دوم انقلاب مطالبه کرد.
از زمانی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم
طنین یاس
 
ارسال نظرات