«بسیج» گزارش می دهد:

یک سال تلاش بی وقفه در جبهه سلامت/ بسیج، همچنان میاندار خدمت+ تصاویر و فیلم

ساری-یک سال از تلاش بی وقفه جهادگران بسیجی در جبهه سلامت میگذرد و بسیجیان در خط مقدم مقابله با کرونا برای دفاع از سلامت و معیشت مردم، همچنان ایستادند.
کد خبر: ۹۳۲۳۳۲۷
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، بر می گردم به آرشیو یک سال خبر، صفحات را یکی یکی کلیک می‌کنم. کرونا دقیقا یک سال است در صدرخبرهاست. ویروس منحوسی که در این ۳۶۵ روز دست گذاشته روی سلامت و معیشت مردم. مثل اینکه فقط نباید در برابر بلا‌های طبیعی و جنگ‌های نرم و سخت آب دیده شویم بلکه باید در مقابل حملات بیولوژیکی هم خود را به توان دفاعی قابل ملاحظه‌ای برسانیم تا به حالت بازدارندگی برسیم. اما آنچه که در این یک سال جان و نان مردم را در قبضه خودش گرفته است، ویروسی همچنان ناشناخته است که با گونه‌های جهش یافته آن مواجه هستیم و معلوم نیست کی و چه زمانی از شر این وبای مدرن خلاص می‌شویم. در همان روز‌های اول شیوع کرونا در مازندران بسیج و سپاه مردانه وارد میدان کارزار شدند.

*سامانه ۳۴۴۰۷ آماده پاسخگویی به سوالات مردم درباره کرونا

از همان روزهای اول شیوع کرونا سامانه پاسخگویی به سوالات مردم و نیز مشاوره درباره کرونا ویروس توسط بسیج جامعه پزشکی سپاه کربلا راه اندازی شد و  ۲۰ پزشک به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات مردم درباره کرونا ویروس بودند.

با توجه به اینکه مردم در آن زمان هیچ آشنایتی با کرونا ویروس نداشتند، بسیج جامعه پزشکی کارگاه‌های آموزشی و پیشگیری را در ۱۲ شهرستان راه اندازی کرد و ‌۵۸ تیم شهید رهنمون از شرقی‌ترین مناطق محروم مازندران تا غربی‌ترین استان  در هر ساعت از شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات مردم شدند.

*تولید محلول ضد عفونی کننده توسط بسیج دانشجویی

بسیج دانشجویی سپاه کربلا هم جز اولین گروه‌های جهادی بود که برای تولید محلول‌های ضدعفونی کننده وارد جبهه مقابله با کرونا ویروس شد.  بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف مواد ضدعفونی کننده در حرکتی جهادی با کمک اساتید دانشکده داروسازی اقدام به تولید ۳۵۰ لیتر محلول ضدعفونی کننده (الکل ۸۷%) کرد. 

با توجه به اینکه در آن ایام نیاز به ماسک و ضدعفونی کردن اماکن و معابر و همچنین محلول های ضدعفونی دست نیاز اولیه برای در امان ماندن از کرونا بود، بسیج ملی برای شکست کرونا ویروس شکل گرفت و  پایگاه های مقاومت بسیج به صورت خودش و جهادی برای تولید ماسک و محلول های ضدعفونی به صورت شبانه روزی در سنگر سلامت،فعال شدند. در ایامی که برخی افراد سودجو با احتکار ماسک و لوازم بهداشتی  درصدد برهم زدن امنیت روانی جامعه بودند، خیاطان بسیجی حوزه‌ها و پایگاه های مقاومت چرخ تولید ماسک و وسایل بهداشتی را راه اندازی کردند تا جاییکه که پس از یک ماه بازار از ماسک اشباع شد.
 
 
 
تقریبا کمتر از یک هفته از شیوع ویروس کرونا در مازندران نگذشته بود که معاونت بهداشت و درمان سپاه کربلا اعلام کرد ‌۱۶ بیمارستان و درمانگاه سپاه در سراسر استان با همه ظرفیت  را برای کمک به مردم آماده هستند.همچنین  قرارگاه پدافند زیستی برای مقابله با کرونا تشکیل و آغاز به کار کرد. این قرارگاه در تمامی سپاه های شهرستان ها تشکیل شد و چهارگروه سفیران،مدافعان، ناظران، و ستاد پشتیبانی سلامت متشکل از بسیجیان وارد جبهه مقابله با کرونا شدند. سفیران سلامت آموزش و پیشگیری از کرونا را برعهده داشتند. مدافعان سلامت به گندزدایی و کمک به کادر درمانی مشغول شدند. ستاد پشتیبانی سلامت هم برای تولید و توزیع ماسک و اقلام بهداشتی در سنگر سلامت مشغول به کار شد و گروه ناظران نیز در بازار  و کمک به اصناف و کشف اقلام احتکاری وارد عمل شده بود.
 
 
 در آن ایام از پایگاه های مقاومت تا حجره های طلبگی کارگاه تولید دستکش و ماسک و اقلام بهداشتی شده بود.طلبه های بسیجی حجره های خود را تبدیل به کارگاه تولید دستکش یک بار مصرف کردند تا در جبهه سلامت همراه و همگام با دیگر جهادگران سلامت استان برای مهار کرونا،به مردم خدمت کنند.
 
برای گندزادیی و پاک سازی معابر، اماکن و بیمارستان‌ها رزمایش دفاع بیولوژیکی هم در سراسر تا استان توسط سپاه نواحی برگزار شد؛ و در این میان لشکر خط شکن و خط نگهدار ۲۵ کربلا  از  جبهه‌های حلب گرفته تا جبهه‌های سلامت هم وارد میدان شد و در چند مرحله برای از بین بردن ویروس منحوس کرونا با خودرو‌های دفاع بیولوژیکی رزمایش برگزار کرد.
 
 
بهار سال ۹۹ از راه رسیده بود و یک عیدمتفاوتی را از تمام سال‌هایی که تا به آن روز مردم دیده بودند، برای کشور رقم زد. نه خبری از دیدو بازدید‌ها بود و نه خبری از مسافرت‌های نوروزی. کرونا همه را خانه نشین کرده بود و در پیک اول کرونا تمام کشور در قرنطینه به سر می‌برد. طی ۳۴ روز از آمدن کرونا به مازندران  بیش از ۳ میلیون و ۲۹۸ لوازم بهدشتی اعم از ماسک و گان بیمارستانی توسط ۴ هزار خیاط بسیجی تولید و بین مردم توزیع شده بود. باوجود اینکه کشور‌های به ظاهر متمدن و مدعی حقوق بشر به ماسک دزدی و اقلام بهداشتی دست زده بودند، اما بسیجیان همیشه در صحنه دوباره تهدید را به فرصت تبدیل کرده و توانسته بودند با تلاش جمعی  بیش از ۴۲۲ هزار بسته بهداشتی را تنها در طول یک ماه بین اقشار اسیب پذیر توزیع کنند. همچنین سپاه کربلا از معیشت مردم در آن زمان غافل نشد و  بیش از ۷۰ هزار بسته معیشتی به اقشار آسیب پذیر اهدا کرد.
 
 این همه خدمات سپاه کربلا به مردم در اوائل آمدن کرونا نبود.  ۱۷ نقاهتگاه بیماران کرونایی با بکارگیری یک هزار ۶۶۱ تختخواب در شهر‌های مازندران برپا شده بود  که بخشی از پرستاران و پزشکان نیروی زمینی سپاه در بابل و همچنین نیروی دریایی سپاه در چالوس مستقر شدند، تا پذیرای بیمارانی باشند که مرحله دوران پس از مرخصی بیمارستان را طی می‌کنند. در یک ماه اول از آمدن کرونا  ۲۶۶ هزار ۹۸۴ بسیجی در  جبهه مبارزه با کرونا مشغول به فعالیت شده بودند که به نوعی دوران دفاع مقدس را برای مردم  تداعی می‌کرد.
 
 
تمامی اقشار بسیج وارد میدان مقابله با کرونا شدند و در این میدان  رزمندگانی که دوران جوانی شان را زیر موشک باران و خمپاره‌های دشمن، پیرکردند و در خط مقدم جنگ مردانه ایستادند تا یک وجب از خاک میهن به دست اجنبی نیفتد، در دوران بازنشستگی بازهم وارد میدان رزم شدندیک تار مو از سر سلامت مردم کم نشود.پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت که میدان جنگ با کرونا ،نسبت به دیگر اقشار مردم، برایشان پرخطرتر است چرا که نفس شان را یا گاز خردل به خس خس انداخته یا جسم شان را تیر و ترکش‌ها خراشیده و بعد از سی سال همچنان به یادگار میراث جنگ را با خود دارند! برای پرستای و مراقبت از بیماران کرونایی دوباره روپوش پرستاری را روی لباس خاکی شان پوشیدند.
 

 *مقابله با کرونا پیک کاری جهادگران بسیجی 

هزاران بسیجی در روز‌های تعطیل عید در قالب گروه‌های سفیران، مدافعان، ناظران و ستاد پشتیبانی سلامت، خانه به خانه به آموزش و پیشگیری از ابتلا به کرونا، ضدعفونی شبانه روزی محلات و کمک به کادر درمانی و و همچنین  تولید و توزیع لوازم بهداشتی مشغول شدند.  

 

 اماکن و تمام مناطقی که انتشار و انتقال ویروس در آن بود مثل پمپ بنزین ها، وسایل حمل و نقل عمومی، تاکسی ها، نانوایی‌ها و ... بصورت مستمر توسط بسیجیان، ضدعفونی شد. طبق برنامه ریزی ها برای از کار انداختن قطعی چرخه  انتقال کرونا با هدایت دانشگاه علوم پزشکی ساری و بابل بصورت خانه به خانه و محله به محله گندزدایی صورت گرفت تا استان به یک ثبات رسید.

در ایام بحران کرونا عده قلیلی مثل بختک افتاده بودند به جان سلامتی مردم و لوازم و اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم را احتکار می کردند.اما جهادگران بسیجی در سرتاسر مازندران دوباره پای کار آمدند و در گروه های ستادپشتیبانی مدافعان سلامت، این بار با سلاح چرخ خیاطی برای مردم لباس سلامتی و عافیت دوختند.

تولید لوازم بهداشتی و مورد نیاز مردم و مراکز درمانی تعطیلی و ایام عید نمی شناخت .از پایگاه های مقاومت غرب مازندران تا شرق استان شده بودند پایگاه تولید ماسک و اقلام پزشکی.

چرخه سلامت مردم لابلای چرخ خیاطی جهادگران بسیجی

روزانه ۱۲ هزار ماسک بهداشتی و  ۳۸۰ دست لباس یک مصرف برای استفاده مراکز بهداشتی و درمانی و مردم،علاوه بر آن نیز ۲ کارگاه مواد شیمیایی تبدیل به تولید محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح شد که ۱۴۰۰ باطری محلول ضدعفونی تولید و بین مردم بصورت رایگان فقط در یکی از شهرهای مازندران انجام می شد. 

چرخه سلامت مردم لابلای چرخ خیاطی جهادگران بسیجی

چرخ تولید ماسک بهداشتی در ایام نوروز هم چرخید. همچنین بزرگترین چرخ تولید ملزومات بهداشتی هم  به حرکت در آمده بود که روزانه این کارگاه حدود ۳ هزار عدد ماسک و حدود ۱۰۰ دست کاور و گان های پزشکان و پرستاران با نیازسنجی که سوی شبکه بهداشت و درمان شده بود ، تولید می شد.

خط تولید روزانه ۳ هزار ماسک و ۱۰۰ دست گان بیمارستانی در آمل راه اندازی شد

کارگاه های تولید مواد ضدعفوني با ظرفیت روزانه ۱۶ هزار باطری محلول ضدعفونی در یکی از شهرها شروع به کار کرد.

خط تولید روزانه ۱۶ هزار باطری ضدعفونی در آمل راه اندازی شد

خدمات جهادی بسیجیان در عرصه سلامت مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن است

  برپایی تورهای ایست و بازرسی و ممانعت از ورود مسافران در آن ایام یکی دیگر از خدمات بسیج به مردم بود.


بسیج همه امکانات را برای جلوگیری از شیوع کرونا به کار گرفته شد تا مردم از شر این ویروس منحوس در امان بمانند.

بیش از ۲۰ هزار ماسک و گان بیمارستانی تحویل کادر درمانی بهشهر شد

از برپایی ایستگاه سلامت  تا توزیع پک های بهداشتی و ضدعفونی خودروها گوشه ای از اقدامات بسیجیان بود.

فهمیده های جبهه سلامت، هم دست به کار شدند و همراه گروه‌های جهادی بسته های بهداشتی را بصورت خانه به خانه بین مردم توزیع می کردند.


بسیج نشان داده بود که در روزهای سخت همیشه در کنار مردم است و لذا اکیپ‌های پیک امداد و بهداشت با همکاری مرکز بهداشت و درمان هم راه اندازی شد.

راه‌اندازی پیک امداد و بهداشت در نکا / ورود بسیج به حوزه نظارت بر بازار

 *میانداری هیئت‌های مذهبی مازندران در دوجبهه سلامت و معیشت
 
 کرونا نتوانست قفل تعطیلی را به درب هیئت‌های مذهبی بزند. اگرچه حرم‌های مطهر ائمه معصومین و امام زادگان، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا دربشان بسته شد، ولی کار هیئت‌ها را به تعطیلی نکشاند و انگار کارشان را کمتر نکرده، بیشتر هم کرده بود. هیئت‌ها پرشوتر از همیشه در صحنه خدمت به سلامت و معیشت مردم در عرصه‌های مادی و معنوی هم دوباره نگذاشتند اسیرروزمرگی‌ها شویم و شدند میاندار جبهه خدمت مادی و معنوی. از کمک به کادر درمانی و تولید ماسک و ضدعفونی معابر تا توزیع بسته های معیشتی و نذر میوه.جایی نبود که مداحان بسیجی وارد عرصه نشده باشند.
 
 
فعالیت در جبهه مقابله با کرونا تنها در سنگر سلامت خلاصه نشده بود و این بار باید قصه عمامه‌های سفید و اموات تنها را شنید که در ایستگاه پایانی و بدرقه آخرهم به سراغ مردمی رفتند که کرونا نفس شان را بند آورده بود.
 
امواتی که بدرقه کننده نداشتند. طلبه‌های قرارگاه جهادی موسی بن جعفر (ع) به دور از هیاهو، به دور از غم نان و غم جانی که گریبان اهالی شهر را گرفت؛ در گوشه غسالخانه شهید زارع، چله گرفته بودند و  همدم امواتی شدند که حتی خانواده هایشان هم برای بدرقه کردن پاپیش نمی‌گذاشت نه از اینکه نخواهد، بلکه می‌ترسیدند، از ترس اینکه مبادا مبتلا به کرونا شوند؛ از امواتشان فرار می‌کردند.
 
 
ماه رمضان فرا رسیده بود و سفره مهمانی خدا در سراسر کشور پهن شد. در این میان  کرونا هم بساطش را پهن کرد درست وسط زندگی مردم و خیال رفتن نداشت، اما سفره مهربانی و همدلی مردم وسعتش بزرگتر از سفره نداری کرونابود؛ لذا زنگ کمک‌های مومنانه به فرمان رهبر معظم انقلاب به صدا در آمد. علوی تبار‌ها هم که مثل هیمشه دست به خیرشان زبانزد عام و خاص است، شروع به جمع آوری بسته‌های معیشتی برای اقشار کم برخوردار و آسیب پذیر کردند.
 
 
سفره کمک های مومنانه جمع شدنی نبود.و از همین رو نهضت کمک های مومنانه در ماه های رمضان، محرم و صفر همنچنین در دهه ولایت و امامت و نیز در اعیاد مناسبت های مذهبی دیگر در سراسر استان برپا شد و همچنان هم ادامه دارد.
 
 
 
وقتی کرونا کارش این بود که چرخ زندگی مردم را از کار بیندازد، کمک آبرومندانه و همدلی مومنانه،  مردانی از جنس خدا نگذاشت  زندگی مردم دچار امواج متلاطم بد اقتصادی شود. پاسداران و بسیجیان در سراسر کشور شبانه روزی تلاش کردند تا سفره خالی مردم نیازمند را پرکنند.    
 
 
 
کرونا با همه ذات مریض اش بهانه خوبی بود تا یک بار دیگر  مردم ایران همدلی و همبستگی خود را متفاوت تر از همیشه  به رخ دنیا بکشند.کمک هایی که فقط به توزیع بسته های معیشتی خلاصه نشده بود؛ از پرداخت قبوض و  اجاره بهای خانه و مغازه  تا آزادی زندانیان جرائم غیر عمد و راه اندازی کارگاه های تولیدی که کرونا چوب لای چرخشان گذاشته بود.
 
 
 این بار نه اجتماع بزرگی در کار بود و نه راهپیمایی. دوربین‌ها هم عاجز بودند برای ثبت همدلی های مومنانه. اصلا مگر می‌شود این همدلی‌های عاشقانه را به تصویر کشید وقتی پای شهدا به سفره های مومنانه باز می شد.
 
 
 
با توجه به شرایط کرونایی ، اهدای خون با کاهش مواجه شد از همین رو سپاه و بسیج برای تامین نیاز ذخایر خونی دست به کار شدند و این روز‌ها جلوتر از همه در صف اهداکنندگان خون قرار گرفتند.
 
 
 
از بسیج ورزشکاران، بسیج طلاب، بسیج جامعه زنان تا بسیجیان محلات برای اهدای خون به بیماران کرونایی به صف شدند.
 
  
 
پیک اول و دوم کرونا تمام شد، اما سایه کرونا از سر زندگی مردم کم نشد؛ و این بار بسیج با طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برای مقابله با ویروسی که به گفته کارشناسان جهش یافته است، وارد عرصه شد. سردار سیاوش مسلمی فرمانده سپاه کربلا با اشاره به طرح شهید سلیمانی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، اعلام کرد: از مجموع ۲۲ ناحیه، استان به یک هزار و ۴۲۵ بلوک تقسیم بندی شد تا بصورت محله محوری و تیم بندی برای کرونازدایی کار کنند.
 
 
سرهنگ ولی اللهی معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه کربلا هم در گفت و گو با خبرنگار بسیج در ساری گفت که طبق تفاهم نامه با وزارت بهداشت سه کمیته نظارت، درمان و شناسایی بر عهده وزارت بهداشت و دو کمیته حمایت و عملیات برعهده بسیج است که در کمیته عملیات بحث قرنطینه بیماران و در کمیته حمایت هم اهدای سبد معیشتی مختص خانواده‌های آسیب دیده کرونایی در دستور کارقرار گرفت. دراین طرح بیش از یک  میلیون ۱۰۰ هزار نفر در مازندران غربالگری کرونا شدند. همچنین پایگاه‌های مقاومت به پایگاه‌های  سلامت تبدیل و ۷۰ درصد پایگاه‌ها به سامانه علوم پزشکی مختص کرونا وصل و کد کاربری برای آنان تعریف شده است. هرتیم رصد دو نفره  هم ۴۰ خانواده را تحت نظر دارد تا از طریق سفیران سلامت بتوانند روند شناسایی را تسهیل کنند؛ لذا ۲۴ هزار بسیجی در طرح شهید سلیمانی  در قالب  ۷ هزار و ۳۰۰ تیم وارد عرصه مقابله با کرونا شدند.
 
 
از غربالگری کرونا در سطح محلات و روستا‌ها تاگندزدایی و پاکسازی خانه و اماکن و همچنین توزیع بسته‌های معیشتی به بیماران کرونایی  و مراقبت از قرنطینه شدنگان در طرح شهید سلیمانی گنجانده شد تا مازندران از وضعیت قرمز کرونایی خارج شود.
 
 
 
 
با توجه به اینکه کرونا مدارس را به تعطیلی کشاند و کلاس‌های درس در فضای مجازی برپا شد، بسیج دانش آموزی سپاه کربلا هم این بار در پویش نذر هوشمند و همکلاسی مهربان در قالب نهضت کمک‌های مومنانه  بیش از ۱۵۰۰۰ تبلت، ۱۰۰۰۰ لوازم التحریر و ۱۰۰۰ پوشاک به دانش آموزان نیازمند اهدا کرد.
 
 
  این گزارش ، یک قطره از دریای بیکران فعالیت های جهادگران بسیجی در جبهه سلامت را نشان داده است اما حال که یک سال است که پای مهمان بدقدمی به زندگی مردم باز شده، بسیج چون گذشته در دفاع از سلامت و معیشت مردم ایستاده و تا پایان کرونا میاندار خدمت است.
 
گزارش از : علی ابراهیمی گتابی
ارسال نظرات
پر بیننده ها