خبرهای داغ:

فرمانده پایگاه بسیجی که در بین بیش از ۲ هزار طرح برگزیده شد

حسین نقوی‌شاهکویی مدیر مدرسه استثنایی شهرستان علی‌آبادکتول و فرمانده مقاومت بسیج یاسر روستای «قرن‌آباد» در جشنواره ملی تجربه‌های موفق از بین ۲ هزار و ۲۰۰ طرح رتبه نخست کشوری را از آن خود و استان گلستان کرد
کد خبر: ۹۳۴۱۷۷۱
|
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱

فرمانده پایگاه بسیجی که در بین بیش از ۲ هزار طرح برگزیده شد

به نقل فارس گلستان؛ از زمان شیوع کرونا تاکنون آموزش گروه‌های مختلف دستخوش تغییرات شده که این رخداد شرایط ویژه‌تری را برای دانش آموزان استثنایی رقم زده است.
در شرایط شیوع کرونا معلمان این دانش آموزان خاص با تلاش مضاعف و هنرمندی هر چه تمام‌تر اجازه ندادند تا چراغ تعلیم و تربیت این قشر از جامعه خاموش شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس برادر بسیجی و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج یاسر روستای «قرن آباد» گلستان با ارائه تجربه خود و همکارش توانست در نخستین جشنواره ملی تجربه‌های موفق از بین ۲ هزار و ۲۰۰ طرح از سطح کشور رتبه نخست کشوری را از آن خود و استان گلستان کند.گفت و گویی با وی انجام دادیم که با هم می‌خوانیم.
فارس: لطفا خودتان و سوابق تحصیلی خود را بیان کنید؟
نقوی‌شاهکویی: بنده حسین نقوی شاهکویی متولد ۱۳۶۲ ساکن روستای «قرن‌آباد»کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و مدیر «مدرسه استثنایی شهید گوکلانی» دارای ۱۳ سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش هستم.
عضو دو دوره شورای اسلامی روستای «قرن‌آباد» بوده و از سال ۱۳۹۷ به عنوان رئیس شورا در خدمت مردم شریف این روستا خدمتگزاری می‌کنم.
از دوران نوجوانی عضو پایگاه بسیج بودم و در دوران تحصیل با بسیج دانش آموزی، دانشجویی و بسیج فرهنگیان همکاری داشته و در حال حاضر به عنوان فرمانده پایگاه مقاومت بسیج یاسر روستای «قرن‌آباد» افتخار همکاری با بسیج را دارم.
در مدت خدمت دو کتاب مرتبط با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تالیف کرده و بیش از ۱۶ مقاله در مجلات رشد مدیریت مدرسه، مجله رشد ابتدایی و دو ماهنامه شوق تغییر چاپ کرده و در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به عنوان پژوهشگر برتر کشوری در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، استانی و منطقه‌ای کسب کردم.
در مسابقات مختلف آموزش و پرورش شرکت کرده و رتبه‌های برتر استانی و کشوری را دریافت کردم و از سال ۱۳۹۷ تاکنون هر ساله مدرسه شهید گوکلانی به خاطر فعالیت‌های خوب همکاران و بنده حقیر به عنوان مدرسه برگزیده استان انتخاب می‌شود.
فارس: درباره جشنواره ملی تجربه‌های موفق و اثر ارسالی خود توضیحاتی دهید:
نقوی‌شاهکویی: فراخوان جشنواره تجربه‌های موفق مدارس در هفته معلم سال ۱۳۹۸ منتشر و هدف از برگزاری این جشنواره جمع‌آوری تجربه‌های موفق مدارس سطح کشور بود. این جشنواره با همکاری دانشگاه شهید رجایی در هشت محور به سرپرستی دکتر عظمتی رئیس دانشگاه و هماهنگی و مدیریت دکترشمس، معاونت پژوهشی برگزار شد.
تیم داوری از بین بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر، ۵۰ اثر را برگزیده و ۵۰ اثر را شایسته تقدیر معرفی کرد که اختتامیه «ازن» جشنواره با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور به تاخیر افتاد و با پیگیری‌های انجام شده توسط عوامل اجرایی این مراسم ۱۵ اردیبهشت ماه امسال به صورت مجازی با حضور وزیر آموزش و پرورش در تهران و مدیران کل در استانها برگزار شد.
در این جشنواره از بین ۲ هزار و ۲۰۰ طرح ارائه شده، ۴۵ طرح به عنوان طرح تجربی برگزیده اول تا سوم و ۵۵ طرح منتخب شایسته تقدیر معرفی شدند.
در این جشنواره طرح بنده که با همکاری خانم «زهرا کمشی‌کمر» به عنوان رتبه اول کشوری از بین طرح‌های برگزیده انتخاب شد.
طرح بنده و همکار محترم «خانم کمشی‌کمر» در حوزه محور مدیریت و برنامه‌ریزی با موضوع مدیریت مشارکتی و تحول انتخاب شده که این تجربه ماحصل تلفیق دو رویکرد مدیریت تعالی و کیفیت بخشی به آموزش و تاکید بر ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور است که با تشکیل تیم در گروه‌های مختلف شش‌گانه و عضویت همکاران در گروه‌های کیفیت‌بخشی و محورهای تعالی با توجه به علاقمندی و توانمندی آنان و استفاده از توانمندی و تخصص انجمن اولیاء و مربیان در اداره امور مدرسه، جلب مشارکت‌های مردمی و نهادها و ادارات مختلف به نفع مدرسه و دانش‌آموزان نیازهای ویژه، تشویق و ترغیب در شکوفا کردن استعدادهای بالقوه آنان از جمله موضوعات و تجارب عملی و موفق این طرح بوده که جا دارد از مجموعه همکارانم در مدرسه برای اجرای این طرح‌ها و فعالبت‌های مختلف آنها تشکر و قدردانی کنم.
فارس: مطلع شدیم شما در کنار فعالیت‌های خود در آموزش و پرورش یک بسیجی فعال بوده و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج روستای «قرن آباد» هستید، فعالیت‌های خود در این حوزه به ویژه از زمان شیوع کرونا تاکنون را بفرمایید:
نقوی‌شاهکویی: 
افتخار دارم یک بسیجی هستم و برای خدمت به مردم فعالیت می‌کنم، بسبج در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی می‌کند که از جمله می توان به محرومیت‌زدایی اشاره کرد.
با همکاری گروه‌های جهادی و اعضای شورای پایگاه، خیرین، اعضای شورای اسلامی و دهیار و هیات امنا در حوزه محرومیت‌زدایی فعالیت داریم.
از دیگر فعالیت ما سازماندهی نیروهای بسیجی در گروه‌های مختلف حلقه‌های صالحین، گشت رضویون، گروه‌های جهادی و فعالیت در حوزه سایبری و فضای مجازی است.
مهمترین فعالیت ما در ایام کرونا تهیه و توزیع ماسک در روستا به ویژه در زمان ابتدای شیوع کرونا با توجه به کمبود ماسک در استان بود. ضدعفونی معابر و محلات با همت جوانان بسیجی، استفاده از توان و ظرفیت سپاه برای ضدعفونی کردن روستا، در راستای فرمایشات گقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی به نیازمندان با همکاری خیرین، تاسیس مرکز نیکوکاری با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم بالغ بر 150 میلیون تومان برای تهیه جهیزیه، کمک هزینه ساخت منزل مسکونی، احداث سرویس بهداشتی و حمام، تهیه تبلت دانش‌آموزی و کارت هدیه و لوازم‌التحریر برای نیازمندان، کمک با خانه بهداشت در «طرح شهید سلیمانی» در راستای غربالگری و کمک به خانواده‌های درگیر کرونا در تهیه مایحتاج زندگی، توزیع غذای گرم در شب‌های ماه مبارک رمضان از دیگر فعالیت‌های این پایگاه مقاومت بسیج است.
یکی از فعالیت‌های مهم پایگاه اجرای «طرح شهید بهنام محمودی» در راستای تربیت نسل نوجوان مومن و انقلابی در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی است.
فارس: به نظر شما چه افراد و یا عواملی باعث برگزیده شدن طرح در سطح کشوری شده است؟
نقوی‌شاهکویی: مهمترین و اصلی‌ترین عامل لطف خدا بوده که افتخار خدمت به بهشتیان و فرشته‌های آسمانی زمین دارای نبازهای ویژه ذهنی را به ما عنایت کرده است. از جمله عوامل مهم در برگزیده شدن این طرح به عنوان تجربه موفق، بیان کار تیمی و تجربه عینی و واقعی مدرسه ما است که به عنوان یک فرایند و جریان کار در مدرسه هر ساله انجام می‌شود و خوشبختانه توانستیم با توجه به اصول علمی و چارچوب‌های فراخوان تجربیات موفق مدارس، جریان واقعی مدرسه را به داوران انتقال دهیم و خدا را شاکریم که از بین بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر توانستیم رتبه نخست کشوری را برای مدرسه و استان خود به ارمغان بیاوریم.
فارس: همانطور که می‌دانید به طبع  مدیریت مدارس استثنایی دارای مشکلاتی است در این باره توضیحاتی دهید:
نقوی‌شاهکویی:
 در حوزه مدارس استثنایی مانند سایر بخش‌ها مشکلاتی وجود دارد اما اینکه چگونه بتوانیم این مشکلات را مدیریت کنیم و به نحوه مطلوب درصدد رفع آن باشیم بسیار مهم است.
در حوزه فعالیت دانش آموزان با نیازهای ویژه ما علاوه بر نگاه ویژه خداوند، وجود مدیران متعهد و متخصص در بدنه سازمان استثنایی کشور و با حضور جناب آقای خانعلی مدیر آموزش پرورش استثنایی استان  سبب شده تا با مدیریت صحیح درصدد رفع مشکلات باشیم.
از شاخص‌ترین مشکلات بحث فرهنگی جامعه است که هنوز به توانمندی دانش آموزان و همکاران شاغل در این مراکز آشنایی ندارند.
یکی دیگر از مشکلات شرایط اقتصادی اکثر اولیای دانش‌آموزان بوده که با توجه به شرایط جسمی و روحی دانش‌آموزان نیاز به حمایت دارند.
البته ناگفته نماند امسال با پیگیری‌های رئیس اداره آموزش پرورش استثنایی استان کمک‌های شایانی در این زمینه انجام شده است.
اگر همه احاد جامعه و ارگان‌های مرتبط برای تسهیل خدمات توانبخشی  و فرهنگ‌سازی جامعه برای این دانش آموزان تلاش کنند قطعا شرایط مطلوب‌تری خواهیم داشت.
فارس: برای بهتر شدن وضعیت تحصیلی و آموزشی کودکان با نیازهای ویژه چه راهکاری دارید؟
نقوی‌شاهکویی: 
وضعیت تحصیلی و آموزشی این دانش آموزان با توجه به شرایطی که دارند تحت تاثیر امکانات و فراهم کردن شرایط آموزش به صورت عینی و مجسم بوده و هرچه بتوانیم شرایط و فضای آموزشی و پرورشی این عزیزان را به آن سمت سوق داده و نهاده‌های مختلف در ایجاد چنین شرایط، فضای شهر و مدارس استاندارد قدم بردارند مطمئنا به کیفیت آموزش کمک خواهد شد.
از دغدغه‌های همیشگی خانواده بزرگ کودکان با نیازهای ویژه بحث اشتغال بعد از فارغ‌التحصیلی در راستای تامین معیشت برای زندگی آنها است که باید توسط مسوولان پیگیری شود.
فارس: از اینکه برگزیده شدید چه احساسی دارید؟
نقوی‌شاهکویی: 
برگزیده شدن در هر حوزه مسوولیت فرد را دشوارتر می‌کند و احساس خرسندی همراه با تلاش بیشتر برای بهبود تجربیات موفق‌تر و جدیدتر از دغدغه‌های جدید خواهد بود.
با توجه به شرایط کشور در راستای شیوع کرونا و مجازی برگزار شدن جشنواره و محدودیت زمانی در ارائه تجربیات، شرایط حضور و ارتباط با وزیر فراهم نشد. از اینکه ایشان نگاه مثبت به این فراخوان داشته و بر استمرار استفاده از تجربیات موفق مدارس در سطح کشور تاکید داشتند جای خرسندی است. امید داریم با همت ایشان و مسوولان نگاه ویژه و خاص به مسائل آموزش و پرورش کشور شود و درصدد تسهیل و بهبود شرایط و کیفیت آموزش و پرورش و امکانات مرتبط با آن باشند.
فارس: در آخر اگر پیام یا صحبت خاصی دارید، بفرمایید؟
نقوی‌شاهکویی:
 ضمن تشکر از خبرگزاری فارس که این شرایط را برای بنده به عنوان نماینده مجموعه بزرگ آموزش و پرورش استثنایی فراهم کرده تا بتوانم از توانمندی‌ها، دلمشغولی‌های مسوولان شاغل در این حوزه مطالبی را بیان کنم.
از اینکه توانستیم از بین ۲ هزار و ۲۰۰ طرح ارائه شده در کشور به عنوان رتبه اول کشوری از استان گلستان باشیم خدا را شاکرم و امید دارم هر چه سریع‌تر بیماری منحوس کرونا ریشه کن شده و ما دوباره شاهد حضور گرم دانش آموزان در مدارس باشیم.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها