خبرهای داغ:
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

اصلاحات در درون ساختار نظام مهندسی و قوانین، نیاز ساخت و ساز ساختمان است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به نیازمندی ساخت و ساز مناسب به اصلاح درون ساختاری سازمان نظام مهندسی و قوانین مربوطه تاکید کرد.
کد خبر: ۹۴۴۲۱۸۶
|
۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بازدید از بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت ساختمان فارس، در نشست تخصصی با عنوان نقش مهندسین مجری در تامین ایمنی ساختمان ها که به همت سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری سپاه فجر فارس برگزار شد اظهار داشت: در قانون نظام مهندسی که از سال ۱۳۷۵ به تصویب مجلس رسید ، اگرچه تحولاتی داشته، اما پیشرفت چشمگیری نداشته است.
وی با یادآوری اینکه طراح ساختمان بر اساس مقررات ساختمان را طراحی می‌کند، تصریح کرد: قوانین ما و ایمنی را رعایت می‌کند اما بحث اقتصادی را مورد توجه قرار نمی دهند.
شکیب با بیان اینکه انتظاراتی که از شورای تدوین داریم این است که طراحی را بر اساس عملکرد و خواست کارفرما انجام شود ادامه داد: در این شرایط اقتصادی دولت ها نمی توانند مثل قبل از مالکین حمایت کنند و گستردگی ساختمان ها هم بسیار بیشتر شده و این امر نیازمند حمایت قانونی را از مالکین دوچندان می‌کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه مسئولین باید بر این باور باشند که ساخته مسکن باید توسط چه کسی انجام شود که پروانه اشتغال به این کار را دارد نه اینکه صرفا به دنبال امضای ما باشند و سازنده کس دیگری باشد تاکید کرد: این امر نیاز به یک سری اصلاحات درد درون ساختار نظام مهندسی دارد و همچنین اجزای دیگر نظام مهندسی مثل شهرداریها، وزارت کشور و راه و شهرسازی و همچنین سرمایه‌گذاران باید به این امر ورود کنند.
وی، کنترل ساختمان را دیگر موارد تامین امنیت آنها عنوان کرد و ادامه داد: طرح های تفصیلی یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم که اصطلاحاً دو نقشه ای نقشه ای گفته می شود که باید تعیین تکلیف شود و پس از آن دیگر بازطراحی نشود.
در ادامه این نشست مهندس تابع بردبار از کارشناسان سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس،  با بیان اینکه ساختمان سازی ۴ است دارد که کارگر، قوانین و مقررات، مهندسین ناظر و مجری، از اجزای این ۴ راس از هستند تصریح کرد: هر کدام از این رو رئوس و پایه ها اگر کار خود را به خوبی انجام ندهند مابقی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
به گفته وی، یکی از مشکلاتی که مغفول باقی مانده و جزئی از قانون است، نیروی کار ماهر است که مجری ذیصلاح رکن اصلی مجموعه نیروی کار است.
تابع بردبار گفت: حتی اگر بهترین نیروی کار را هم داشته باشیم اما آنها توانایی و تخصص انجام کار را نداشته باشند کار خوبی تحویل نخواهند داد.
وی با بیان اینکه قوانین ما هم اکنون در زمان حال نیازمند یکسری تغییرات تابه ارشد ساختمان سازی است، تاکید کرد:  قوانین به صورت شفاف، متولی گری امر ساخت و ساز را مشخص نکرده که ایرادی بر پیکره ساخت و ساز در ایران؛ لذا نیازمند متولی یکسان و یکپارچه در امر ساخت و ساز هستیم.
تابع بردبار با بیان اینکه تمام مقررات خود را در قالب یک سازمان بردیم که در آینده ای نه چندان دور توسعه و نحوه تفکّر مهندسی در تدوین آیین‌نامه نیاز است، ادامه داد: قوانین نظام مهندسی و قوانین شهرداری ها در ساخت و ساز نیازمند اصلاح است.
این کارشناس ساختمان با بیان اینکه ایراد در اجرا اصل ماهیت یک کار خود را زیر سوال نمی‌برد، افزود: اصلاح ساختار قوانین بر گردش کار نظام مهندسی در مجلس اگرچه استارت خورده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است که جای گلایه مندی دارد.
مهندس اجرایی از دیگر کارشناسان ایمنی ساختمان و کارشناس رسمی دادگستری در این نشست، با بیان اینکه ذات صنعت ساختمان بسیار مهم و خطرناک است، تصریح کرد: بحث ایمنی، و بهره‌دهی مناسب در زمان اجرا و بهره‌برداری است که رکن اساسی در ساخت‌وساز، مجری ساخت‌وساز است.
وی با تاکید بر اینکه بحث نظارت بعد از اجراست، پس مجری ذیصلاح قبل از آن فعال می‌شود، ادامه داد: اما وجود مجری ذیصلاح باید در قوانین اصلاح شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها