حسن شمشادی در گفتگو با «بسیج»:

خروج نظامی روسیه با هماهنگی دمشق بود/هزار کماندوی روسی؛ همچنان در سوریه/پوتین راه بهانه‌تراشی ژنو را بست

گروههای معارض در این دور مذاکرات قصد داشتند شروطی تعیین کنند در صورت ادامه مذاکرات؛ روسیه عملیاتش را متوقف و نیروهایش را خارج کند که روسیه در اقدامی هوشمندانه و زیرکانه با رسانه‎ای کردن خروجش از سوریه عملا دست معارضان را خالی کرد.
کد خبر: ۸۶۵۱۵۰۲
|
۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
حسن شمشادی تحلیگر مسائل سیاسی و خبرنگار ایران در سوریه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به تحولات اخیر سوریه اظهار داشت: اتفاقاتی که 6 ماه اخیر در عرصه میدانی سوریه اتفاق افتاده عملا دست نیروهای مقاومت و ارتش سوریه را بالا برده و در مذاکرات کنونی ژنو شاهد قدرت بالای دولت و نظام سوریه در مذاکرات و عرصه سیاسی هستیم.

وی افزود: در هفته های اخیر و همزمان با مذاکرات؛ بعد از 4 سال شاهد آزادسازی "نبل و الزهرا" در شمال حلب بودیم که تاثیر مثبتی در روند مذاکرات صلح سوریه داشته و باعت تثبیت قدرت دولت سوریه شده است که معارضان سوری عرصه را در جنگ نظامی باخته‎اند در مذاکرات حرفی برای گفتن نداشتند و با دلخوردی مذاکرات را ترک کردند.

شمشادی با اشاره به خروج نیروهای روس از سوریه خاطرنشان کرد: همزمان با دور جدید مذاکرات ژنو، پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد بخشی از نیروهای روسیه را از سوریه عقب می نشاند. همزمان نیروهای سعودی؛ ترکیه و حامیان تروریست ها طوری وانمود می کنند که این سناریو برای تحت فشار قرار دادن بشار اسد و نظام سوریه برای کوتاه آمدن در مذاکرات است اما روسیه رسما اعلام کرد این وضعیت با هماهنگی کامل دمشق صورت گرفت.

تحلیلگر مسائل سوریه در ادامه تصریح کرد: گروههای معارض در این دور مذاکرات قصد داشتند شروطی تعیین کنند که در صورت ادامه مذاکرات؛ روسیه عملیاتش را متوقف و نیروهایش را خارج کند که روسیه در اقدامی هوشمندانه و زیرکانه با رسانه‎ای کردن خروجش از سوریه عملا دست معارضان را خالی کرد.

وی با اشاره به تحولات سوریه اظهار داشت: به هر حال اوضاع نظامی و میدانی در سوریه و تحولات سیاسی در این کشور رخدادهای خوبی را نشان می دهد و البته همه چیز به مذاکرات ژنو بستگی دارد که چطور پیش برود و گروههای معارض با اختلاف نظرهای شدید آیا خواهند توانست به توافق با نظام سوریه برسند یا خیر.

خبرنگار ایران در سوریه در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری بسیج با اشاره به پیشرفت مقاومت در سوریه خاطرنشان کرد: در 6 ماه اخیر در  عرصه میدانی مناطق  بسیار وسیعی در استان حلب سوریه و  در شمال و جنوب این استان از دست تروریست ها آزادسازی شد و گذرگاههای زیادی از انتقال تجهیزات از شمال سوریه و  ترکیه به تروریست ها به دست نیروهای ارتش سوریه مسدود شده که در فروپاشی گروههای تروریستی خصوصا در قسمت های شمالی و جنوبی حلب بعد از عملیات های موفقیت آمیز ارتش سوریه در حومه دمشق در "درعا" و "قنیطره" بوده است.

وی گفت: چند روز اخیر نیز علاوه بر درگیرهایی که در حلب بین تروریست ها خصوصا داعش و جبهه النصره بود شاهد تمرکز نیروهای ارتش سوریه و مقاومت در منطقه قدیمی و باستانی "تدمر" در حدود مرکز متمایل به شرق سوریه بودیم که مدت چند ماهی در اختیار داعشی ها بود.

شمشادی در پاسخ به این سوال خبرنگار خبرگزاری بسیج مبنی بر اینکه آیا سپاه قدس مانع سقوط دولت بشار اسد شد گفت: در 5 سال اخیر مستشاران جمهوری اسلامی ایران به ارتش و نظام سوریه در برابر تروریست ها کمک کردند و از سقوط دولت سوریه که خواست صهیونیست ها؛ ترکیه ؛ قطر و آمریکا بوده جلوگیری کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خواب آمریکا برای سقوط "بشار اسد" تعبیر می شود؟ اظهار داشت: نقشه و رویای آمریکا برای سقوط دولت سوریه در 5 سال گذشته تحقق پیدا نکرد و با توجه به مشاهدات میدانی و عرصه سیاسی؛ دوران اینکه بگویند "آینده سوریه بدون شخص بشار اسد است" به سر آمده و فعلا آمریکا بدنبال تشکیل حکومت یا دولت وحدت ملی برای آینده سوریه است.

شمشادی تصریح کرد: بنابر تاکید جمهوری اسلامی ایران و کشور روسیه و خواست خود دولت و مردم سوریه آینده سیاسی این کشور را در انتخابات آتی خود سوری ها تشخیص می‌دهند و نه هیچ طرف خارجی.

این خبرنگار کشورمان در خصوص خروج نیروهای روسیه از سوریه تصریح کرد: روسها 6 ماه گذشته با ورود به سوریه اعلام کردند تا زمانی که ارتش سوریه از حالت تدافعی خارج و به حالت تهاجمی روی بیاورد در سوریه خواهیم بود؛ همه نیروهای روسیه از سوریه خارج نشدند و در پایگاه هوایی و دریایی حضور دارند بنابر اطلاعات رسیده یک هزار کماندوی روسی در سوریه حضور دارند که بخش عمده ای از تجهیزات پدافند ضد هوایی و جنگنده بمب افکن های روسیه همچنان در سوریه حضور دارند.

وی افزود: این یک اقدام سیاسی و بهانه تراشی از طرف آمریکاست که عنوان می کند تا زمانی که روسیه در سوریه باشد روند صلح در آنجا اجرا نمی شود که با خروج نیروهای روسی از سوریه عملا در مذاکرات ژنو بهانه‌ای برسرمیز مذاکره ندارند.

 گفتگو: زینب محمودی عالمی

ارسال نظرات
آخرین اخبار