خبرهای داغ:
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی:

نقش اصحاب رسانه در مدیریت بحران آب موثر است

کد خبر: ۸۵۵۲۸۳۹
|
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

خبرگزاری بسیج: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران، شرکت آب و فاضلاب را شرکت خدماتی محض خواند و گفت: با وجود بحران آب، اصحاب رسانه نقش موثری در مدیریت آن خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، علیرضا ایمانلو اظهار امیدواری کرد با همراهی و اطلاع رسانی اصحاب رسانه نسبت به کمبود آب و فرهنگ سازی مصرف آن در جامعه، این شرکت بتواند خدمات خوبی به مردم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی، نیازمند صرفه‌جویی در مصرف این ماده حیاتی هستیم افزود: متاسفانه مصرف آب در تبریز بالای استاندارد بوده و به بیش از 200 لیتر در شبانه روز برای هر نفر رسیده است.

ایمانلو با تاکید به اینکه مردم باید در جریان بحران کم آبی باشند و رسانه ها نقش مهمی در این خصوص دارند، اذعان کرد: متاسفانه حتی برخی از مسئولان با وجود چنین مشکلی، آن را جدی نمی گیرند.

وی ادامه داد: آب شرب تبریز از منابع سه گانه(چاه ها و قنات ها، تصفیه خانه نهند و خط زرینه رود) تامین می شود که در حال حاضر شرایط مصرف آب در تبریز سر به سر و گاه بیش از میزان تولید است و اگر بتوانیم 10درصد صرفه‌جویی کنیم از حفر 55 چاه آب بی‌نیاز خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با عنوان اینکه ایران جزو فقیرترین کشورهای جهان از نظر منابع آبی بوده و بارش باران در ایران یک سوم میانگین جهانی است، بیان داشت: با وجود این، میزان مصرف در ایران بیش از متوسط جهانی است چراکه قیمت پائین آب موجب شده تا مردم به راحتی آب را هدر دهند.

وی برای اصلاح الگوی مصرف از نصب لوازم کاهنده در مراکز عمومی، دولتی، مساجد و جایگزینی پساب به جای آب شرب در آبیاری فضاهای سبز خبر داد و گفت: تا زمانی که مردم کمبود منابع آبی را حس نکنند در زمینه کاهش مصرف آب موفق نمی شویم.

ایمانلو همچنین برخورد با مشترکان پرمصرف در استان را از دیگر برنامه های این شرکت در اصلاح الگوی مصرف خواند و افزود: یک هزار مشترک پرمصرف در استان شناسایی شده است که اگر مصرف‌شان را کاهش ندهند قطعی آب‌شان حتمی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی متوسط میزان تولید آب در تبریز را چهارهزار و 450لیتر در ثانیه و در استان نیز هفت هزار و 670لیتر در ثانیه عنوان و بیان کرد: این میزان در زمان پیک مصرف به چهارهزار و 750 لیتر در ثانیه در تبریز و 9 هزار لیتر در ثانیه در استان می رسد.

ایمانلو گفت: شرکت آب و فاضلاب در حال حاضر خدمات خود را در زمینه تامین و توزیع آب شرب بهداشتی در قالب یک میلیون و 76 هزار و 500 فقره انشعاب آب در 58 شهر استان با جمعیتی بالغ بر دومیلیون و 880 هزار نفر تحت پوشش، ارائه می‌کند که 100درصد جمعیت مناطق شهرنشین از آب شرب بهداشتی برخوردارند.

مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی مصرف سرانه آب در استان را برای هر نفر در شبانه روز 190ليتر اعلام کرد که میانگین استاندارد مصرف سرانه 150لیتر بوده و آذربایجانی‌ها 40 لیتر در شبانه روز بیشتر مصرف می‌کنند.

ایمانلو در ادامه متوسط سرانه آب تجدید شونده هر نفر در کشورمان را یک هزار و 780 متر مکعب در سال بيان و خاطرنشان کرد: این میزان کمتر از متوسط جهانی و قیمت آب نیز کمتر از قیمت تمام شده است.

وی با اشاره به نقش شرکت آب و فاضلاب در زمینه آبرسانی و جمع‌آوری فاضلاب نیز گفت: در 58 شهر استان انشعاب داریم و 9تصفیه‌خانه در استان فعال بوده که 57 درصد استان را تحت پوشش قرار می دهد.

ایمانلو با بیان اینکه در تبریز بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه ایران و خاورمیانه قرار دارد از ساخت تصفیه‌خانه‌های جدید در پنج شهر استان نیز خبر داد که در دهه‌فجر به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی چالش‌های پیشرو برای طرح آبرسانی را تعیین تکلیف قطعی تخصیص آب از رودخانه ارس و یا منابع آب مطمئن دیگر برای جبران کسری نیاز آب شرب و بهداشتی میان مدت و بلندمدت کلان‌شهر تبریز و مناطق پیرامون، حفظ منابع آب زیرزمینی منطقه به عنوان منبع استراتژیک در شرایط بحرانی(پدافند غیرعامل)، تخصیص اعتبارات عمرانی کافی برای توسعه به موقع سامانه‌های آب تبریز با توجه به توسعه سریع مناطق شهری و اصلاح و نوسازی تاسیسات آبی موجود با توجه به قدمت زیاد تاسیسات آب تبریز برای کاهش و کنترل حوادث و پرت آب برشمرد.

نشست خبری مدیر شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی پیش از ظهر امروز(يكشنبه 18 مرداد) با حضور جمع زیادی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان در محل این شرکت برگزار شد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار