خبرهای داغ:
رئیس انجمن دیابت آذربایجان شرقی:

نصف دیابتی ها از بیماری خود بی اطلاع هستند

گفت: بیماری دیابت نوعی بیماری ساده و بدون علایم است که بر اثر این بیماری از هر دو نفر فرد دیابتی، یک نفر از دیابت خود اطلاعی ندارد.
کد خبر: ۸۵۹۳۸۲۷
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، هاشمی در زمینه آموزش بیماری دیابت افزود: به علت نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی در زمینه بیماری دیابت ممکن است در تزریق انسولین با دوزهای اشتباهعوارض بدی به همراه داشته باشد و اگر افراد به موقع در کلاس های آموزش دیابت شرکت کنند می توانند این بیماری را به راحتی کنترل کنند.
وی ادامه داد: 22درصد دیابت نوع یک و بقیه از نوع دو در سطح استان وجود دارد و در سه ماهه سوم، انجمن با همکاری آموزش و پرورش در مدارس کلاس های آموزشی را دو روز در هفته برگزار می کند.
هاشمی با بیان اینکه افراد چاق بیشتر در معرض بیماری دیابت قرار دارند اظهار کرد: کسانی که مشکل چاقی ندارند ولی بالای 40 الی 45 سال سن دارند بایدآزمایش داده تا بیماری دیابتی آنها مشخص شود، کودکانی که بالای چهارکیلوگرم به دنیا می آیند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
وی خاطرنشان کرد: در سال 92 چاقی اولی ترین مشکل و بیماری بود که بیشتر جنبه ارثی داشت و بستگان درجه یک که دیابت دارند نیز در معرض این بیماری
قرار دارند.
هاشمی با اشاره به آمار جهانی دیابت گفت: در هر 30ثانیه یک نفر قطع عضومی شود، در هر 7ثانیه یک نفر دیابتی می میرد و در هر 5ثانیه یک نفر به جامعه دیابتی اضافه می شود، بنابراین همه افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند و باید هر شش ماه یکبار کنترل و مورد آزمایش قرار گیرند و درمان و پیشگیری از این بیماری بسیار راحت است.
به گفته وی تا پایان سال 93 تقریبا در چهار شهرستان، بالای 10هزار نفر توسط انجمن دیابت استان عضوگیری شده است.

نازیلا فرین استادیار مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این همایش گفت: هنوز علت بیماری دیابت مشخص نیست بنابراین باید به نوعتغذیه دقت بیشتری کرد.

وی با اشاره به نوع دیابت گفت: دیابت نوع یک و دیابت نوع دو و دیابتی که غیر وابسته به انسولین هستند تغذیه های مشابهی دارند. همچنین گروه های غذایی نان و غلات، گروه فراورده های لبنی و گوشت، گروه حبوبات، گروه سبزیجات، گروه چربی و میزان مصرف پروتئین، گروه میوه ها منبع تامین کننده ویتامین ها و فیبر هستند که می تواند در تغذیه بیماران دیابتی بسیار موثر باشد. همچنین فرد دیابتی باید شش وعده غذایی در طول روز داشته باشد و حداقل سه تا چهار واحد میوه در روز به عنوان میان وعده مصرف کند.

فرین خاطر نشان کرد: افراد دیابتی باید ریسک های پرخطر را بشناسند، اگر فردی چاق بوده ولی کم تحرک باشد عامل خطر برای وی به شمار می رود.
فرین افزود: دیابت نوع یک بدون علایم است و اگر افراد به تکرر ادرار، پرخوری، بهبود آهسته زخم، تاری دید، خواب الودگی و تشنگی زیاد دچار هستند باید به پزشک مراجعه کرده تا دیابتی بودن آنها مشخص شود.
همچنین وی درباره عوامل خطر دیابت نوع دو گفت: افزایش وزن، سابقه خانوادگی دیابت و دیابت در دوران بارداری از عوامل پرخطر این نوع بیماری است و افراد مبتلا به دیابت نوع دو در معرض خطرهای جدی کوری، بیماری قلبی-عروقی، قطع انگشت یا پا، نارسایی کلیه و سکته مغزی قرار دارند.
به گفته وی افراد دیابتی همراه با تغذیه مناسب می توانند حداقل سه روز در هفته به ورزش های هوازی و حداقل رو روز در هفته به ورزش های مقاومتی(کاربا دستگاه و وزنه های آزاد) بپردازند.

ارسال نظرات