خبرهای داغ:
بخش اول/گزارش بسیج از ریشه شناسی تحولات جامعه نخبه ایران از ورود استعمار تا چله دوم انقلاب؛

جنبش دانشجویی و روز سیزده آبان، پژواک مبارزه با ظلم های استعمار است/گردش نخبگانی ایران، با ظهور انقلاب به ریل خود بازگشت

دکتر محمدی عنوان کرد: روز ۱۳ آبان، نماد و پژواک ظلم استعمار در ۳۰۰ سال اخیر است. یعنی پیش از آن که تاریخ معاصر ما آغاز شود، نفوذ استعمار و ظلم آن بر ما آغاز شده و جنبش دانشجویی و روز سیزده آبان بعنوان پژواک مبارزه با ظلم های استعمار است. آنچنان که امام راحل از آن بعنوان انقلاب دوم یاد می کند.
کد خبر: ۹۴۶۵۵۹۹
|
۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴

قزوین_به گزارش بسیج، پیشرفت علم و فرهنگ و شکل گیری تمدن های مختلف، دستاورد تلاش بشر برای ایجاد تحول و نوآوری در جهان است. این تغییر و تحولات گاه روبنایی است و گاه به شکل زیربنایی صورت می گیرد. آرام بودن، کم عمق بودن و ریشه ای نبودن از ویژگی های تغییرات روبنایی است، اما در تغییرات زیربنایی عامل تغییر تلاش می کند تغییرات را ریشه ای انجام دهد تا سریعتر و بهتر به آرمان مطلوب خود دست یابد.

«نخبگان» مفهوم محوری در جامعه شناسی و علوم سیاسی است. نخبگان به خصوص نخبگان سیاسی از دیرباز تاکنون نقش مهمی در تحولات جوامع در ابعاد مختلف داشته و دارند. انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطفی در تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی دنیای معاصر محسوب گشته که تغییرات زیادی را به همراه داشته است. 

پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ نماد پیروزی یک حکومت مبتنی بر ارزش ها و اعتقادات بود که فصل تازه ای در جنبش های مردمی گشود و جایگاه باورهای ایدئولوژیک را ارتقا داد. در این نظام، نخبگان از موقعیت برجسته ای برخوردار هستند و نقش مهم و بسزایی را در تصمیم گیری های اساسی در ابعاد مختلف ایفا می کنند. منظور از جامعه نخبگان، جامعه ای است که می تواند با تکیه بر فکر و ایده های روشن، جامعه را به اهداف بلند برساند لذا در هر قشری، جامعه نخبگانی می تواند تحول آفرین باشد. همچنان که در جریان انقلاب اسلامی، جامعه نخبگانی کشور از تمام قشرها، با اتحاد و یکپارچگی مسیری را انتخاب کردند که امروز به چله دوم خود رسیده است. 

دکتر ابوذر محمدی فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین میهمان خبرگزاری بسیج، با اشاره به جریانات اخیر کشور و عوامل ایجاد این جریانات در بین جامعه نخبه بیان کرد: برای دریافت واقعیات باید ریشه یابی دقیقی از موضوعات مرتبط با این امر داشت که با این نگاه ریشه یابی تاریخی، می توان مسایل روز را با نگاه دقیق تری تحلیل کرد. 

وی گفت: برای پاسخ به این موضوع باید به مقدمه ای در تاریخ اشاره کرد تا با استناد به ریشه های تاریخی جریان مهم نخبگانی و جنبش دانشجویی و سیزده آبان که نقطه عطف جنبش دانشجویی ایران بود و عوامل مختلف ایجاد جریانات اخیر رسید.

تاریخچه ورود استعمار به جامعه ایران 

 فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین اظهار کرد: طی ۳۰۰ سال اخیر اتفاقات مختلفی در تاریخ ایران اسلامی رخ داده است. از زمان صفویه و ورود برادران شرلی به ایران و پس از آن شخصیت هایی همچون ویلیام پرایس، جان آلتون، سرجان مالکم خان، تاریخ معاصر ما دستخوش تحولاتی شد.

پس از ورود برادران شرلی به ایران، کارگزاران استعمار به ایران وارد شدند و گروه های کارگزار در دو قالب گروه های تجاری جهت ایجاد پیمان های تجاری و بازرگانی و یا در قالب گروه های نظامی جهت ایجاد پیمان های نظامی به عرصه جامعه ای آنی راه یافتند و در واقع به این بهانه، پایه گذاری نفوذ استعمار آغاز شد. 

نسخه استعمار، قتل عام شخصیت های داعیه دار پیشرفت و تعالی کشور بوده است

دکتر محمدی با اشاره به سخن سرجان ملکم خان مبنی بر اینکه «در شهرهای مختلف ایران وارد شدم و با اقشار مختلف جامعه ایرانی از بازرگان، علما، رجال سیاسی و غیره آشنا شدم» عنوان کرد: وی بیان می کند انگلیسی ها اگر می خواهند بر ایران تسلط داشته باشند باید یک نسخه را اجرا کنند که شخصیت هایی که داعیه دار پیشرفت ایران هستند را از صحنه های مختلف حکومتی حذف کنند و شخصیت های پست و لعین را جایگزین آنها بر مسندهای مهم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره نمایند چرا که این شخصیت های وابسته، همیشه برای ادامه حیات حکومتی خود، نیازمند تایید ما هستند.

وی با استناد به کتاب تاریخ فراماسونری نوشته حسین ملکی افزود: متاسفانه با این نسخه، یک فصل غمناکی در تاریخ معاصر ما آغاز شد و شخصیت های برجسته کشور و داعیه داران رشد و اعتلای کشور در حوزه های مختلف همچون اولین صدراعظم ایران میرزا ابراهیم خان کلانتر معروف به اعتماد الدوله، قائم مقام فراهانی، امیر کبیر، عباس میرزا نایب السلطنه ایران در اذربایجان که شخصیتی بسیار متفکر بود قتل عام و ترور شدند و شخصیت های پست، شاهان خوشگذران و عیاش روی کار آمدند.

تحلیلگر مسائل روز در ادامه اضافه کرد: راه اندازی جنگ های فرسایشی از دیگر فتنه های جریان استعمار بود همچون جنگ سیزده ساله با روسیه در زمان فتحعلی شاه، قراردادهای سنگین همچون ترکمنچای و گلستان، از دست دادن بیش از ۲۰ منطقه بزرگ کشور طی دویست سال اخیر که امروز حدود ده کشور بزرگ اطراف را تشکیل می دهند، نسخه ای بود که جریان استعمار برای کشور ایران پیچید.

نهضت بیداری، روزنه امیدی در تاریخ معاصر ایران

دکتر محمدی تصریح کرد: در این میان روزنه امیدی در تاریخ معاصر کشور رخ داد که روشنایی نهضت بیداری بود. از حرکت های روشنگرانه سید جمال الذین اسدآبادی، تا قیام تنباکو به سردمداری میرزای شیرازی که با استناد به کتاب بافت اجتماعی فرهنگی ایران به قلم آقای لک زایی، خود به تنهایی نیازمند ریشه شناسی است و قیام مشروطه. هرگز نمی توان بدون بررسی انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی را تحلیل کرد. 

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) کاملا مشرف به تمام آسیب های نهضت مشروطه بود که توانست انقلاب کند. شخصیت های برجسته این دوران همچون مدرس، ستار خان و باقرخان، رئیسعلی دلواری و دلیران تنگستان و بسیاری دیگر که همچون شهید مطهری جریانات فکری ایجاد کردند، مجموعا موجب شد یک بلوغ فکری و نخبگانی تا قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲، برای ما اتفاق افتاد که اساسا، انقلاب اسلامی شکل می گیرد و در سال ۵۷ همچون فرزندی است که متولد می شود. 

گردش نخبگانی ایران، با ظهور انقلاب به ریل خود بازگشت

فرمانده ناحیه بسیج دانشجویی استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقات تاریخ معاصر که توسط جریان استعمار در کشور رخ داد، اساسا برای اینکه در کشور نفوذ نمایند، گردش نخبگانی ما را مختل کردند و اجازه ندادند نخبگان ما بر مسند کار بنشینند و اتفاقی که با انقلاب اسلامی رخ داد و جریان استعمار با آن مخالف است این است که گردش نخبگانی به ریل خود بازگشت. با کمی توجه می توان دریافت که چه انسانهای برجسته ای پس از انقلاب اسلامی، شخصیت های بزرگی در حوزه های سیاسی، ملی مذهبی، نهضت آزادی و غیره ظهور و بروز می یابند.

وی بیان کرد: بروز و ظهور این شخصیت ها در جنگ تحمیلی نیز بسیار نمود یافت و نوابغ بزرگی همچون شهید همت، باکری و دیگر شهدای دفاع مقدس تا شهید سردار سلیمانی هریک مکتبی برجسته در تاریخ معاصر شدند. این گردش نخبگانی در زمان جنگ تحمیلی بروز کرد. حاج قاسم به تنهایی با نگاه تمدنی قابل تحلیل است. نگاه تمدنی این است که اگر گاندی نمود ارادی خواهی هندوها بود و هندوها سالها به وجود چنین شخصیتی به دنیا فخر می فروختند، جواهر لعل نهرو، نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی، نماد آزادی خواهی مسالمت آمیز بودند و ارنستو چگوارا در آمریکای جنوبی، فیدل کاسترو، سالوادور النده در آمریکای جنوبی چریک ها و کماندوهایی بودند که سالها بعنوان نمادهای مبارزات چریکی ضد امپریالیستی به دنیا فخر می فروختند هر چند که کمونیست بودند اما در دنیا بعنوان آزادی خواه ضد امپریالیسم مورد احترام بودند.

نام حاج قاسم، بر بلندای چشم اندازهای کشورهای آزادی خواه می درخشد

دکتر محمدی عنوان کرد: ملت های همه این کشورها امروز به این موضوع افتخار می کنند که با شنیدن نام حاج قاسم از جا برخیزند و برای لحظات طولانی و با افتخار برای او کف بزنند. گردش نخبگانی، نخبگانی را به دنیا تحویل می دهد که افق های بسیار روشن و بلندی را برای ملت هایی با نخبگان برجسته، ایجاد کرده و این محصول انقلاب اسلامی و محصول بازگشت جریان نخبگانی بر روی ریل اصلی خود است.

جنبش دانشجویی و روز سیزده آبان، پژواک مبارزه با ظلم های استعمار است

تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه با اشاره به روز سیزده آبان به عنوان نماد دانشجویان و دانش آموزان ایران اسلامی اضافه کرد: روز ۱۳ آبان که روز باعظمتی در کشور ماست نماد و پژواک ظلمی است که دهها سال و بلکه ۳۰۰ سال اخیر است. یعنی پیش از اینکه تاریخ معاصر ما آغاز شود، نفوذ استعمار و ظلم آن بر ما آغاز شده و جنبش دانشجویی و روز سیزده آبان بعنوان پژواک مبارزه با ظلم های استعمار است. وقتی دانشجویان لانه جاسوسی را تسخیر می کنند، امام راحل از آن بعنوان انقلاب دوم یاد می کند. امامین انقلاب زعمای جهان شیعه هستند و باور قلبی ما این است که چیزی جز حقیقت محض از سوی ایشان بیان نمی شود و عنوان «انقلاب دوم» از سوی امام راحل از همین منظر است.

ما اهل گفتگوییم

دکتر محمدی در ادامه اضافه کرد: امروز با توجه به جریانات اخیر کشور، جنبش دانشجویی که روزگاری آرمان آن ظلم ستیزی و استکبارستیزی و عدالت خواهی و استقلال خواهی بود، تحت تاثیر افکار استعمار به کف دانشگاه ها می آید و هر آنچه را که در شأن انسان نیست بر زبان می آورد بی آنکه بداند در واقع جریان استعمار به دنبال این است که جریان جنبش دانشجویی را مفتضح نماید. وقتی رهبر معظم انقلاب، موضوع جهاد تبیین را بیان می کند و وقتی بیان می شود که جنگ امروز جنگ روایت هاست، منظور از روایت حقیقی انقلاب از همین منظر است. ما می گوییم که اهل گفتگوییم و هرچه شما بگویید ما گفتگو می کنیم. باید از منظر بزرگتری جریان نخبگانی را به جهان نمایان کنیم. امروز به دنیا این پیام را مخابره می کنیم؛ کسی که با تمام باورهای خود به میدان آمده تا جریان نخبگانی ما را هدف قرار دهد، قطعا همین جامعه دانشگاهی و جریان نخبگانی، با قدرت بیداری خود، مقابل آنها می ایستد. 

وی ادامه داد: همیشه سیر علمای شیعه و زعمای جامعه این دغدغه را داشته اند که جامعه باید به بلوغ فکری برسد طوری که قشرهای مختلف جامعه با اراده خود و غنی از بلوغ فکری، آشوب و فتنه را خنثی نمایند./ادامه دارد...

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها